Čtení na tyto dny

Předjaří

krajina strmí tichem snu
bílá a hnědá a zurčení
červenohnědé siluety nahých strážců zimy
jež neuhlídali
a ze studně studu krčí rameny

tak téměř bez pohybu hyne epocha

krom poškubaných cárů kdesi pod nebem
se tichem nese
už jen kovově černý rozsudek havrana
ukládající toliko
co sněhy odkryly ztrápeno
budiž do třikráte sedmi dnů
potaženo zelení
proti čemuž
není odvolání

(Miroslav Sedláček) 

 

Tajemná světla noci


Pavel Klvač, č. 1/2014, s. 17

Není divu, že uhrančivá noční světélka bludiček se stala hojným démonickým motivem lidového vyprávění (blíže o tom na s. 13 tohoto čísla Veroniky). A nebude snad ani překvapivé, že odtud už to měla jenom skok do světa kultury vysoké - literární i výtvarné. Čtenáři se jistě vybaví verše básně Svatební košile ze sbírky Kytice Karla Jaromíra Erbena (1811-1870):

A byla cesta nížinou,
přes vody, luka, bažinou;
a po bažině, po sluji
modrá světélka laškují:
dvě řady, devět za sebou,
jako když s tělem k hrobu jdou.

Za nejsugestivnější ztvárnění Erbenových balad považuji ilustrace mého nejoblíbenějšího českého malíře Aléna Diviše (1900-1956). Ke zrodu záměru ilustrovat Svatební košili u něj došlo za pohnutých okolností pobytu v koncentračním táboře v Maroku, kde onemocněl cholerou. Ve vysílení a horečkách vzpomínal na verše této balady a na útržky papíru kreslil první ilustrace. Bludičky jsou v tomto cyklu zpodobněny v ilustraci s přízračnou barevností jako namodralá světélka na popředí temné bažiny: Svatební košile - A po bažině po sluji (1948-1949).

Lidové vyprávění a pohádkové motivy byly významnou inspirací v tvorbě Jaroslava Panušky (1872-1958). V zástupu temných příšer - strašidel, oběšenců, utopenců, upírů, ďáblů, vodníků a dalších - zde stojí i bludičky: Bludičky (1898), Světýlka (nedatováno). Všechna tato zobrazení jsou expresivním vyjádřením temných vizí, evokujících zlo, strach a hrůzu.

V o něco méně temném tónu se můžeme setkat s fantaskním motivem světélek v dílech Příchod jara (1897), Bludička - zvířátko spodní (1897) a Bludička (1897) významného českého malíře a básníka Františka Kavána (1866-1941). Autorovy asociace k tomuto fantaskně-přírodnímu úkazu pak zůstaly zachyceny v básni Číslo přírodopisu:

Na hranicích červy prolezlé reality,
kde se rozcházejí dimenze z bahen chaosu
a kde nevyvolány zívají stíny,
v rojích žijící cizopasník hbitý,
světýlko, poutníček bezvýrazným siný,
třepe se nálevníkově, upírek škodní:
zvířátko intimní, zvířátko spodní.

A konečně, v našem krátkém putování výtvarnou krajinou bludiček nemůžeme minout Josefa Váchala (1884-1969). Coby tulák šumavskou přírodou, bohatou na bezedné močály a rozlehlé slatě, musel o bludičkách vědět své. Svoje poznatky na dané téma shrnul v knize Ďáblova zahrádka aneb přírodopis strašidel (1924). V kapitole Bludička (Lampyrina pasifea, močálnice) najdeme následující popis: „slíčná zářící ženka, která na vodách stojatých, rašeliništích, bažinách a mokvajících močálech večerního a nočního času poletuje… Z cesty poutníky zbloudilé sobě pro radost zavádí, k utrpení je láká, neboť astrální těla takovýmto způsobem utopených co milence k svatební noci potřebuje“. Text je doplněn působivým ztvárněním nahé ženské postavy oděné do závoje ohnivých plamenů.

Je zřejmé, že tajemná světélka bludiček svou hrůznou dekadentní krásou jitří imaginaci nočních pocestných i citlivé umělecké duše. Bludičky, jako poslové zásvětí, tancující na hraně reality a fikce, světla a tmy, života a smrti, v nás vzbuzují strastiplný úděs i duševní fascinaci. V hlubinách našeho nevědomí jako by rezonovala slova Henryho Davida Thoreaua: „Do života, který nazývám přirozený, šel bych rád třeba za bludičkou nemyslitelnými močály a bažinami, ale žádný měsíc ani žádná světluška mi k němu neukázaly cestu“ (1862).

Pavel Klvač

csop veronica
facebook
Naším posláním je podpora šetrného vztahu k přírodě, krajině a jejím přírodním i kulturním hodnotám.
ISSN 1213-0699 | ZO ČSOP Veronica | Panská 9, 602 00 Brno | mapa stránek časopisu