Čtení na tyto dny

Předjaří

krajina strmí tichem snu
bílá a hnědá a zurčení
červenohnědé siluety nahých strážců zimy
jež neuhlídali
a ze studně studu krčí rameny

tak téměř bez pohybu hyne epocha

krom poškubaných cárů kdesi pod nebem
se tichem nese
už jen kovově černý rozsudek havrana
ukládající toliko
co sněhy odkryly ztrápeno
budiž do třikráte sedmi dnů
potaženo zelení
proti čemuž
není odvolání

(Miroslav Sedláček) 

 

Ekonomická lokalizace jako zbraň ve válce s mloky


Naďa Johanisová, č. 5/2008, s. 1-2

Jsme humánní, ale o základních ekonomických principech smlouvat nebudeme

Ačkoliv říci to nahlas se tak docela nesluší, je jednou z příčin odbourávání pevnin přírodní jedinečnosti a krásy naše nynější oficiální ekonomická ideologie, která pomalu, tekutě a nenápadně proniká do hodnot, rozhodování i vyjadřování většiny z nás, a utváří náš vztah ke světu. Pokud listujeme ekonomickými učebnicemi, z nichž tato ideologie vychází, všimneme si možná, že některé koncepty v nich prakticky chybí. Například pojem příroda. Ale také pojem místo. Naproti tomu se v nich od přelomu tisíciletí začíná objevovat pojem globalizace. V jedné z novějších amerických ekonomických učebnic (Frank a Bernanke: Ekonomie, český překlad 2003, 803 stran, 2 kg) je globalizace představena jako „rostoucí tendence na trzích mnoha statků nabývat charakter spíše mezinárodních než národních nebo místních trhů“. Tato „tendence“ je autory prezentována v zásadě jako pozitivní, neboť „podle principu komparativních výhod mohou spotřebitelé nakupovat obrovské množství různých statků lepší kvality a za nižší ceny, než kdyby mezinárodní obchod neexistoval“.

Ačkoliv se ekonomie jeví jako věda, která nevychází z žádných předem daných hodnot, ale jen a jen z pozorovatelné reality, skrývá se v této větě jeden závažný předpoklad: očekává, že mezinárodní obchod akceptujeme proto, že nám umožní získat levnější zboží. Člověk - občan, člověk - výrobce, člověk - obyvatel určitého místa, člověk - rodič, člověk - ochránce přírody, ti všichni musí ustoupit člověku - spotřebiteli. Je to řečeno hladce, bezproblémově, a na jiných místech zmíněné učebnice se podobná normativní tvrzení, chválící neomezený mezinárodní obchod, nenápadně opakují. Student si ani neuvědomuje, že je mu podsouván určitý systém hodnot a způsob uvažování.

Anebo si to možná i uvědomuje, a radostně spolupracuje na vlastní konverzi. Autoři s odzbrojující upřímností totiž hned v úvodu přiznávají, že ekonomie není nic jiného, než „způsob myšlení a uvažování o světě“. Dozvídáme se, že vychází ze sedmera základních principů, včetně principu komparativních výhod zmíněného výše. Zdá se, že pokud adept tyto principy prostuduje a přijme za své, už nebude muset nikdy více tápat. V české předmluvě zmíněné publikace děkan elektrotechnické fakulty ČVUT prof. Vladimír Kučera radostně sděluje, že učebnice navrhuje i řešení takových problémů, jako je chudoba, nerovnoměrné rozdělení příjmů či životní prostředí. Dodává: „Kniha je velmi humánní, o ekonomických principech však autoři nehodlají smlouvat.“ Já doplňuji, že mloci byli také velmi humánní. Chief Salamander litoval zmařených lidských životů. O svém základním principu - nutnosti stálého nárůstu moře na úkor souše - ovšem nehodlal diskutovat.

Ekonomie říká všechno naopak, než by si člověk myslel

Jsou ale i takoví, kteří intuitivně odmítají ekonomický styl myšlení, resp. ekonomickou ideologii. „Ekonomie říká všechno naopak, než by si člověk myslel,“ prohlásila nedávno jedna moje známá. Pro ni a pro všechny, kteří hledí na ekonomická n-tera s nedůvěrou, je tu dobrá zpráva. Existují i jiné pohledy na ekonomiku, než je ta běžně prezentovaná. Tak například řada autorů kritizuje princip komparativních výhod, kterým, jak jsme viděli, je zdůvodňována deregulace toku zboží, peněz a služeb. Uvádějí celou řadu důvodů, proč i v rámci pojmového aparátu neoklasické ekonomie - tento princip (nejnověji překřtěný z „volného obchodu“ na „globalizaci“) neplatí. Upozorňují zároveň na záporné dopady ekonomické globalizace v praxi. Člověk - spotřebitel se raduje z levného a rozmanitého zboží. Ale člověk - občan je znepokojen, protože deregulované nadnárodní společnosti ohrožují právní stát a určují směrování politického dění. Člověku - výrobci vadí, že si uvedené úžasné produkty, které mu přinesla globalizace, nemůže koupit, protože je díky ní bez práce. Člověk - obyvatel určitého místa je smutný, protože mizí nejen jedinečné místní výrobní tradice, ale i malé obchody, kam mohl zajít pěšky, neb je měl za rohem. Člověk - rodič se bojí, že jeho děti budou ochuzeny o jedinečnost místní kultury a tradic. A konečně člověk - ochránce přírody nevěřícně zírá, zatímco krajinu jeho srdce krájejí břitvy dálnic (nutné pro pohyb kamionů) a hrozba klimatické změny se pomalu stává realitou.

Místo je prostor, který má smysl

Podle Heleny Norberg-Hodge je důsledkem aplikace ekonomické teorie jednostranně zaměřené na spotřebu a zisk destrukce nejen přírody, ale i lidských kultur. Lidská kultura: stavby, oděvy, pokrmy, příběhy i písně, vždy vycházela z jedinečnosti místa, z interakce mezi člověkem a zemí. „Místo je prostor, který má smysl,“ prohodil na nedávném setkání jeden člověk z hnutí Transition Towns, které v Británii usiluje o přechod k „nízkouhlíkové ekonomice“. A místo získává smysl tehdy, máme-li s ním nějaké spojení, vazbu, sdílenou historii. Vrůstání člověka do místa a místa do člověka se děje pozvolna, a pokud probíhá skutečně smysluplně, je obohacením obou. Hnutí za ekonomickou lokalizaci je v nejširším smyslu hnutím za navázání či posílení vztahu člověka a jeho místa. Navzdory tomu, že „místo“ nemá své místo v učebnicích ekonomie.


RNDr. Naďa Johanisová, Ph.D., je odbornou asistentkou na Fakultě sociálních studií Masarykovy univerzity, kde přednáší ekologickou ekonomii, a členkou výkonného výboru Trastu pro ekonomiku a společnost.

csop veronica
facebook
Naším posláním je podpora šetrného vztahu k přírodě, krajině a jejím přírodním i kulturním hodnotám.
ISSN 1213-0699 | ZO ČSOP Veronica | Panská 9, 602 00 Brno | mapa stránek časopisu