Vstup pro předplatitele: |
krajina strmí tichem snu
bílá a hnědá a zurčení
červenohnědé siluety nahých strážců zimy
jež neuhlídali
a ze studně studu krčí rameny
tak téměř bez pohybu hyne epocha
krom poškubaných cárů kdesi pod nebem
se tichem nese
už jen kovově černý rozsudek havrana
ukládající toliko
co sněhy odkryly ztrápeno
budiž do třikráte sedmi dnů
potaženo zelení
proti čemuž
není odvolání
(Miroslav Sedláček)
Až do 20. století patřila sluka lesní mezi nejoblíbenější a nejznámější pernatou zvěř, pro myslivce u nás jednu z nejcennějších. Nejen kvůli náročnosti lovu, neboť sluky se střílely v letu. Ani zřejmě kvůli preparované „trofeji“, tedy vycpané sluce, která hlavou dolů zavěšená na prkénku patřila do každé venkovské hospody a na balkony pravodatných myslivců. A také ne pro slučí peříčko za myslivcovým kloboučkem, a dokonce asi ani kvůli prý vynikající zvěřině nebo kulinářské lahůdce ze střelené sluky - slučí mázce, což jsou rozsekané vnitřnosti i s obsahem. A jak píše Kněžourek ve svém „Velkém přírodopise ptáků“ z roku 1912, „ta se maže na koláčky či řízky žemliček a s nimi se peče a proslulý ’Schnepfendreck‘ platí za veliký mls“. To asi byly věci sice významné, ale sluka spíše patřila k prvním loveckým radostem myslivce, neboť se střílela po zimě a na začátku jara, za jarního „tahu“ v březnu. A bylo to romantické čekání, neboť sluky vyletovaly nad paseky až navečer. Když se objeví na nebi první hvězda, znamená to poslouchat pečlivě, kdy se ozve první hluboké kvorkání a jemné pískání, jak netopýří siluety létajících kohoutků vyznačují svoje revíry a čekají na odpověď samiček, sedících někde na zemi.
O oblibě sluk svědčí i celá řada poetických mysliveckých názvů, jako je dlouhozobka nebo krásnoočka. Ještě v mysliveckých časopisech až do první republiky nebylo asi číslo, ve kterém by nebylo o slukách alespoň pár řádků. Minimálně vždy v jarním čísle článek srozumitelný myslivcům již pouhým názvem „Už jsou tady!“. A tradice spojené s dobou příletu se projevovaly v mysliveckých poetických rčeních, jako například „Šumí březnem šedé buky, hoj myslivče, pojď na sluky“. Ovšem byly i složitější pranostiky týkající se jarního příletu sluk a vztahující se k církevním názvům nedělí:
V postní dobu - sluky v lovu.
Na kýchavnou - přitáhnou.
O družebné - nejvíc jich zde.
Na smrtelnou - ještě tu jsou.
Na Květnou - hou, hou, hou.
Po veliké noci - odpočívají lovci.
A podobně byly tyto pranostiky spojovány s latinskými názvy příslušných nedělí:
Reminiscere - pozor dejte!
Oculi - sluky se k nám přitulí!
Laetare - toť pravé!
Judica - nemnohá!
Palmarum - tralarum!
Stovky článků v mysliveckých časopisech pak byly věnovány výskytu, hnízdění (nalézt hnízdo sluky není jednoduché!), podzimnímu toku i občasnému přezimování jednotlivých sluk. A zejména diskutována byla otázka, zda sluka v případě nebezpečí odnáší svoje mláďata od místa hnízda mezi „stojáky“ či v zobáku.
To vše bylo. Ještě v zákoně o myslivosti z roku 1967 měla sluka lesní stanovenou dobu lovu, a to od 16. 3. do 15. 4. V zákoně z roku 2001 už sluku ve výčtu lovné zvěře marně hledáme. Ale statistiky ulovených sluk z České republiky hovoří jasně - zatímco průměrný počet úlovků v letech 1933-37 byl 13 854, 1966-72 to bylo 6 199, v roce 1990 pouze 183! Takže dnes jarní večery na pasekách střelba již neruší a možnost prožít si zážitek se slučím „tahem“ je stále vzácnější. Ale i tak stojí zato domluvit se s lesníky, kde sluky táhnou, a večer uvidět první hvězdu, uslyšet naposledy zpěv drozda a čekat na hlubokým hlasem kvorkající sluku.