Vstup pro předplatitele: |
Na pně kolměji
slunce dopadá
Zvedá ke kamni kámen
Město zajíká se kosy
Nemají na bílou košili
Poskakují v kabátcích klarinetů
Město popadá dech
Koktá tramvajemi a výhybkami
Bojí se prázdna
vzduchu na půl úst
Slova z plných plic
dechem netroufají si plýtvat
Mlčky počítáme
kde strom
byl zaokrouhlen v pařezu
(Jindřich Zogata)
12. července letošního roku se více než třináct set cyklistů zapojilo do historicky prvního ročníku ankety Cyklobarometr měst. Odpovídali na třicítku otázek týkajících se infrastruktury, bezpečnosti, ale i například vztahu veřejné správy k rozvoji cyklodopravy. V prvním ročníku české ankety inspirované podobným průzkumem, který pravidelně probíhá v Německu, mohli v prvním ročníku odpovídat pouze účastníci kampaně Do práce na kole. Na stupnici od jedné do šesti hodnotili respondenti pouze města zapojená do této kampaně a do celkového hodnocení se dostala jen ta, kde odpovědělo více než pětadvacet lidí. Vítězný Hradec Králové tak obdržel výslednou známku 2,75, díky čemuž získá od Nadace Partnerství, která kampaň i anketu pořádala, sčítání cyklistů pomocí elektronických sčítačů Eco-counter na tři měsíce zdarma. Až za ním pak následují se shodnou výslednou známkou 2,85 Pardubice a Otrokovice. Na opačném konci pořadí se nachází severočeské duo Liberec s výslednou známkou 3,76 a Ústí nad Labem s jednoznačně nejhorším výsledkem - 4,25. Radovat se nemohou ani v moravské a pražské metropoli. Třetí místo od konce pro Brno ani čtvrté pro Prahu ale bohužel odráží aktuální stav cyklodopravy v obou městech.
Největší výhrady mají cyklisté ke komfortu na cyklostezkách. Zde hodnotili například to, zda jsou cyklostezky dostatečně široké nebo kvalitu povrchu. Žádné z hodnocených měst se nedostalo pod známku 3, nejlépe hodnocené jsou v tomto směru Otrokovice.
Cyklistická kultura má vliv na celkovou spokojenost s životem ve městech. Na kvalitu života ale působí celá řada dalších činitelů, které se týkají dopravy a mobility obyvatel. Město se chová jako organismus, kde by jednotlivé druhy dopravy měly být v rovnováze, včetně dopravy cyklistické.
Anketu pod značkou Cyklobarometru hodlá Nadace Partnerství pořádat pravidelně a rozšířit ji i do měst, která se kampaně Do práce na kole neúčastní. Všechny informace včetně kompletních výsledků hledejete na www.cyklobarometr.cz.
Z tiskové zprávy Nadace Partnerství připravila redakce