Vstup pro předplatitele: |
Džbán luny na střepy
rozbil se o vrch gruně,
Měsíc jej neslepí,
pro lásku půlnoc stůně.
Pec slunce nad lesy
již vypaluje hlínu
na nový džbán a zavěsí
jej brzy nad krajinu
(Jindřich Zogata)
12. července letošního roku se více než třináct set cyklistů zapojilo do historicky prvního ročníku ankety Cyklobarometr měst. Odpovídali na třicítku otázek týkajících se infrastruktury, bezpečnosti, ale i například vztahu veřejné správy k rozvoji cyklodopravy. V prvním ročníku české ankety inspirované podobným průzkumem, který pravidelně probíhá v Německu, mohli v prvním ročníku odpovídat pouze účastníci kampaně Do práce na kole. Na stupnici od jedné do šesti hodnotili respondenti pouze města zapojená do této kampaně a do celkového hodnocení se dostala jen ta, kde odpovědělo více než pětadvacet lidí. Vítězný Hradec Králové tak obdržel výslednou známku 2,75, díky čemuž získá od Nadace Partnerství, která kampaň i anketu pořádala, sčítání cyklistů pomocí elektronických sčítačů Eco-counter na tři měsíce zdarma. Až za ním pak následují se shodnou výslednou známkou 2,85 Pardubice a Otrokovice. Na opačném konci pořadí se nachází severočeské duo Liberec s výslednou známkou 3,76 a Ústí nad Labem s jednoznačně nejhorším výsledkem - 4,25. Radovat se nemohou ani v moravské a pražské metropoli. Třetí místo od konce pro Brno ani čtvrté pro Prahu ale bohužel odráží aktuální stav cyklodopravy v obou městech.
Největší výhrady mají cyklisté ke komfortu na cyklostezkách. Zde hodnotili například to, zda jsou cyklostezky dostatečně široké nebo kvalitu povrchu. Žádné z hodnocených měst se nedostalo pod známku 3, nejlépe hodnocené jsou v tomto směru Otrokovice.
Cyklistická kultura má vliv na celkovou spokojenost s životem ve městech. Na kvalitu života ale působí celá řada dalších činitelů, které se týkají dopravy a mobility obyvatel. Město se chová jako organismus, kde by jednotlivé druhy dopravy měly být v rovnováze, včetně dopravy cyklistické.
Anketu pod značkou Cyklobarometru hodlá Nadace Partnerství pořádat pravidelně a rozšířit ji i do měst, která se kampaně Do práce na kole neúčastní. Všechny informace včetně kompletních výsledků hledejete na www.cyklobarometr.cz.
Z tiskové zprávy Nadace Partnerství připravila redakce