Čtení na tyto dny

Principy

Muž
naklání se k dítěti
důrazně říká
nad rudou růží
To je heřmánek
opakuj
a dobrásek opakuje
heřmánek je to

Heřmánku můj
jedno mi to není
Víš o nás ještě
růžičko červená

(Jiřina Salaquardová) 

 

Doporučujeme ke čtení

Odolné město pro příjemný život

Andrea Křivánková, č. 1/2021, s. 11-13

Ochrana orla královského v Panonské nížině

Arnošt Cetkovský, č. 1/2021, s. 47-49

O minimalizaci

Barbora Krupová, č. 1/2021, s. 53-54

Nový brněnský územní plán ohrožuje polovinu stávajících zahrádek. Má nás to znepokojovat?

Naďa Johanisová, č. 1/2021, s. 64-66

Houbeles pictus, Houbeles musicus

Petr Maděra, Alžběta Trojanová, Jakub Salaš, č. 4/2020, 14-17, pro předplatitele

Význam a využití dřevobytných hub

č. 4/2020, s. 8-12, pro předplatitele

Ceny Josefa Vavrouška za rok 2019

Yvonna Gaillyová, č. 4/2020, s. 36-37

Na DOLním toku

David Veselý, č. 4/2020, s. 38-39

Do Prahy jedině vlakem!


Miroslav Kundrata, č. 3/2006, s. 30

Možná už je nevkusné strefovat se do průšvihu Pendolíno. Přesto pár poznámek člověka, který jezdí vlakem nejméně jednou týdně na trase mezi Brnem a Prahou. Musím říct, že jsem se na zavedení rychlovlaků, ale hlavně na zahuštění jízdního řádu od prosince 2005 hodně těšil. České dráhy totiž v předchozím roce provedly tah jako z učebnice tureckého hospodářství. Zavedly na trase Brno-Praha tzv. relační slevu (130 Kč, resp. 160 Kč pro vlaky Eurocity). Jasný hák proti žlutým autobusům, které přepravují většinu cestujících. Zřejmě aby zmátly konkurenci a nerozmazlily cestující, však převedly většinu EC vlaků na delší trať přes Vysočinu a prodloužily jejich jízdní dobu na tři hodiny. Zároveň daly najevo, že samy vědí, kdy se člověk potřebuje dostat z Moravy do Prahy a upravily jízdní řád tak, že první Eurocity dorazilo na Wilsoňák o půl jedenácté. Výsledek? Dopolední jednání jste sice rychlovlakem nestihli, ale zato jste si užili pohodlné jízdy v prázdném kupé. Ti, kdo politiku ČD nepochopili a svá jednání v hlavním městě nepřizpůsobili, museli ke konkurenci. Ve žlutých autobusech se jen málokdy našlo volné sedadlo, a pokud jste si lístek nekoupili alespoň den předem, měli jste smůlu.

Člověk je ochoten na ledaco zapomenout a nový jízdní řád ČD 2006 spojený se zavedením rychlovlaku Pendolíno sliboval zlepšení. V posledních týdnech před jeho zveřejněním sice došlo k podstatné redukci původně navrženého hustšího ranního taktu, ale alespoň jedna souprava opouštějící Brno v 7.04 vás slibovala do Prahy dostat za stejnou dobu jako autobus a ještě mnohem pohodlněji. Ve vlaku můžete udělat i kus práce.

První Pendolína byla přeplněná. Lidé byli zvědaví, připravení změnit svoje cestovní návyky a přesedlat na železnici. Obdiv k futuristicky vyhlížejícím italským vagonům sice poněkud opadl, když si člověk jízdu vyzkoušel a zjistil, že rakouské či německé vagony obdobné generace jsou pohodlnější, solidněji provedené a navíc mají ve druhé třídě zásuvky, ale cestující by přesto Pendolínu věrní zůstali. Nebýt jeho úplné diskreditace.

Jaký je výsledek po necelých třech měsících? Pro mě příznivý. Neplánuji si jednání v Praze před desátou a pohodlně nasedám v 7.04 do poloprázdného Pendolína. Zda je příznivý pro České dráhy, to opravdu nevím. Rozhodně je však příznivý pro Student Agency. Jejich žluté autobusy jsou nadále plně vytížené a vydělávají. Doufám, že na žluté vagony, které snad brzy začnou jezdit po kolejích mezi Prahou a Brnem. Velmi se na ně těším.

Miroslav Kundrata

csop veronica
facebook
Naším posláním je podpora šetrného vztahu k přírodě, krajině a jejím přírodním i kulturním hodnotám.
ISSN 1213-0699 | ZO ČSOP Veronica | Panská 9, 602 00 Brno | mapa stránek časopisu