Čtení na tyto dny

Z plných plic

Na pně kolměji
slunce dopadá

Zvedá ke kamni kámen

Město zajíká se kosy
Nemají na bílou košili
Poskakují v kabátcích klarinetů

Město popadá dech
Koktá tramvajemi a výhybkami

Bojí se prázdna
vzduchu na půl úst

Slova z plných plic
dechem netroufají si plýtvat

Mlčky počítáme
kde strom
byl zaokrouhlen v pařezu

(Jindřich Zogata) 

 

Doporučujeme ke čtení

Pouť na Svatou Horu I

Václav Štěpánek, č. 4/2023, s. 26-31, pro předplatitele

Jsou cesty kamenů, květů a v nich návrat (krátká potulka rodnou i domovskou Vysočinou)

Miloš Doležal, č. 4/2023, s. 18-21, pro předplatitele

Když horizontálu cesty protne vertikála, pak se cesta stává poutí

Josef Kroutvor, Pavel Klvač, č. 4/2023, s. 2-3, pro předplatitele

Ohlédnutí za půlstoletím Ramsarské úmluvy

Jan Plesník, č. 3/2023, s. 2-5, pro předplatitele

K hydromorfologickému působení bobra evropského

Tomáš Just, č. 3/2023, s. 29-33

Algolog v mokřadech

Olga Lepšová-Skácelová, č. 3/2023, s. 39-41, pro předplatitele

Hnízdění ve věnci

Dagmar Pecková, č. 3/2023, s. 46-47

Do Prahy jedině vlakem!


Miroslav Kundrata, č. 3/2006, s. 30

Možná už je nevkusné strefovat se do průšvihu Pendolíno. Přesto pár poznámek člověka, který jezdí vlakem nejméně jednou týdně na trase mezi Brnem a Prahou. Musím říct, že jsem se na zavedení rychlovlaků, ale hlavně na zahuštění jízdního řádu od prosince 2005 hodně těšil. České dráhy totiž v předchozím roce provedly tah jako z učebnice tureckého hospodářství. Zavedly na trase Brno-Praha tzv. relační slevu (130 Kč, resp. 160 Kč pro vlaky Eurocity). Jasný hák proti žlutým autobusům, které přepravují většinu cestujících. Zřejmě aby zmátly konkurenci a nerozmazlily cestující, však převedly většinu EC vlaků na delší trať přes Vysočinu a prodloužily jejich jízdní dobu na tři hodiny. Zároveň daly najevo, že samy vědí, kdy se člověk potřebuje dostat z Moravy do Prahy a upravily jízdní řád tak, že první Eurocity dorazilo na Wilsoňák o půl jedenácté. Výsledek? Dopolední jednání jste sice rychlovlakem nestihli, ale zato jste si užili pohodlné jízdy v prázdném kupé. Ti, kdo politiku ČD nepochopili a svá jednání v hlavním městě nepřizpůsobili, museli ke konkurenci. Ve žlutých autobusech se jen málokdy našlo volné sedadlo, a pokud jste si lístek nekoupili alespoň den předem, měli jste smůlu.

Člověk je ochoten na ledaco zapomenout a nový jízdní řád ČD 2006 spojený se zavedením rychlovlaku Pendolíno sliboval zlepšení. V posledních týdnech před jeho zveřejněním sice došlo k podstatné redukci původně navrženého hustšího ranního taktu, ale alespoň jedna souprava opouštějící Brno v 7.04 vás slibovala do Prahy dostat za stejnou dobu jako autobus a ještě mnohem pohodlněji. Ve vlaku můžete udělat i kus práce.

První Pendolína byla přeplněná. Lidé byli zvědaví, připravení změnit svoje cestovní návyky a přesedlat na železnici. Obdiv k futuristicky vyhlížejícím italským vagonům sice poněkud opadl, když si člověk jízdu vyzkoušel a zjistil, že rakouské či německé vagony obdobné generace jsou pohodlnější, solidněji provedené a navíc mají ve druhé třídě zásuvky, ale cestující by přesto Pendolínu věrní zůstali. Nebýt jeho úplné diskreditace.

Jaký je výsledek po necelých třech měsících? Pro mě příznivý. Neplánuji si jednání v Praze před desátou a pohodlně nasedám v 7.04 do poloprázdného Pendolína. Zda je příznivý pro České dráhy, to opravdu nevím. Rozhodně je však příznivý pro Student Agency. Jejich žluté autobusy jsou nadále plně vytížené a vydělávají. Doufám, že na žluté vagony, které snad brzy začnou jezdit po kolejích mezi Prahou a Brnem. Velmi se na ně těším.

Miroslav Kundrata

csop veronica
facebook
Naším posláním je podpora šetrného vztahu k přírodě, krajině a jejím přírodním i kulturním hodnotám.
ISSN 1213-0699 | ZO ČSOP Veronica | Panská 9, 602 00 Brno | mapa stránek časopisu