Čtení na tyto dny

Předjaří

krajina strmí tichem snu
bílá a hnědá a zurčení
červenohnědé siluety nahých strážců zimy
jež neuhlídali
a ze studně studu krčí rameny

tak téměř bez pohybu hyne epocha

krom poškubaných cárů kdesi pod nebem
se tichem nese
už jen kovově černý rozsudek havrana
ukládající toliko
co sněhy odkryly ztrápeno
budiž do třikráte sedmi dnů
potaženo zelení
proti čemuž
není odvolání

(Miroslav Sedláček) 

 

Přehrady a výtvarné umění


Jan Lacina, č. 3/2017, s. 28-30

Území, ve kterých bývají budovány přehradní nádrže, patří zpravidla k nejzajímavějším a nejpřitažlivějším krajinám. Údolí řek totiž vynikají nejen bohatstvím rostlinných i živočišných druhů a tvarů reliéfu včetně výchozů rozmanitých hornin (tedy biodiverzitou a geodiverzitou), ale i bizarní mozaikou krajinných struktur. Proto jsou předmětem zvýšeného zájmu nejen přírodovědců a ochránců přírody a krajiny, ale odpradávna přitahují i malíře. Často, aniž by to tušili, vytvářeli tito umělci jedinečný výtvarný dokument tvářnosti krajiny, která měla být v budoucnosti pohřbena vodou.

Zvláště názorným příkladem může být romantické údolí řeky Dyje s ústím Želetavky, které bylo zaplaveno roku 1934 vodami Vranovské přehrady. Tak v litografii Zřícenina Cornštejn (kolem 1833) zachytil vídeňský malíř Adolf Friedrich Kunike (1777-1838) v pohledu na východ proti proudu zaklesnutý meandr Dyje a nad ním na skalnatém hřbetu rozsáhlé zříceniny středověkého hradu. Romantickou a trochu tajemnou, přesto starosvětsky idylickou atmosféru záběru oživuje stafáž dvou myslivců na břehu a sedlák převážející na loďce z lučinaté části nivy kupu sena a kozu. Obdobně přitažlivou scenerii, tentokrát na soutoku Želetavky s Dyjí, zachytil malíř a rytec francouzského původu Josef Doré (1805-1878) v akvarelu Hrad Bítov (1865). S neradostným vědomím, že už bude brzy demolována, zobrazil idylickou ústřední část podhradního městečka na březích Želetavky Oskar Slavíček (1879-1951) v olejomalbě Kostel sv. Václava ve starém Bítově (1932). Vranovské části Podyjí byl nejvěrnější Roman Havelka (1877-1950), absolvent slavné Mařákovy krajinářské školy. Usídlil se v Bítově a uvádí se, že z Podyjí vytěžil kolem tří tisíc obrazů! Patří k nim i Podzim na Bítově (kolem 1930), zachycující poříční mokřady pod osluněným skaliskem a barvící se lesy u ústí Želetavky. Roman Havelka maloval svou poříční krajinu i po jejím částečném zaplavení, zpravidla ovšem tak, aby vzduté vody Vranovské přehrady do jeho záběrů nezasahovaly.

Nová situace i pro výtvarné umělce nastala po roce 1948, kdy se přehrady staly protežovanými stavbami socialismu a vyžadovanou uměleckou formou byl socialistický realismus neboli sorela. Svědčí o tom katalog Třetí členské výstavy Krajského střediska československých výtvarných umělců v Brně z roku 1952. Některé vystavované práce byly - jak v katalogu píše Dr. František Kubišta - „výsledkem úkolové akce, při nichž bylo dbáno, aby těžily z budovatelského úsilí, které bylo možno sledovat na stavbě vírské přehrady“. Náročnou přehradní stavbu v hlubokém údolí Svratky nad Vírem začátkem 50. let v různých fázích a z různých pohledů zachytila řada brněnských malířů - Jan Brukner, Jaroslav Dvořáček, Eduard S. Kostrhon, František Malý. A také Vojtěch Štolfa (1921-2002), právě ten brněnský scénograf a portrétista bylin a trav, který o půl století později spolupracoval i s Veronikou (viz obálky XVI. ročníku z roku 2002). Dlužno ovšem dodat, že V. Štolfa ve své olejomalbě Vírské údolí (1952) zachytil stavbu až v pozadí dosud nezatopené lučinaté nivy s kopulemi vrb a s prašnou cestou do Chudobína, vesničky odsouzené k zániku. Jeho obraz je tak spíše než oslavou budovatelského úsilí ojedinělým a kvalitním výtvarným dokumentem vegetačního krytu před zaplavením údolí pár let nato.

Podobně jako se na Moravě věnovali malíři výstavbě údolní nádrže Vír, angažovali se výtvarníci v Čechách v letech 1953-1954 při úkolové svazové akci „Povltaví“, tedy při budování vltavské přehradní kaskády. Ochránce přírody a krajiny zaujmou z této akce zejména obrazy Václava Vojtěcha Nováka (1901-1969). Známý malíř panoramaticky rozmáchlých záběrů jihočeské rybniční krajiny v olejomalbě Vltava u Županovic (1953) a dalších věrně zachytil skalnaté a vegetačně zajímavé údolí Vltavy, které pak roku 1957 zmizelo v záplavě nádrže Slapy.

Jistě není překvapením, že kromě budování přehrad malíři zobrazovali - a dodnes zobrazují - hotová přehradní jezera. Jejich hladiny jsou výtvarně zajímavé a lákavé. Třeba hladina Brněnské (dříve Kníničské) přehrady, dokončené roku 1940. „Mám za to, že snad všichni malíři žijící v Brně, kterým učaroval jako projev životního postoje fenomén KRAJINA, alespoň jednou se o přehradu pokusili,“ píše ve svých obsáhlých vzpomínkách Brno - černá bílá (2015) brněnský výtvarník Jan Rajlich. A jmenuje celou řadu malířů i malířek. Vyberme z nich alespoň Miroslava Netíka (1920), který se ve svém obsáhlém díle vracel k Brněnské přehradě nejčastěji - od „budovatelské“ olejomalby Sázení stromků na Kníničské přehradě (1952) až po nedostižně svižné akvarely ze 60. a dalších let, například Přístav (1965). Z dalších slavných tvůrců se v souvislosti s přehradou u Brna objevuje dokonce i František Foltýn (1891-1976), proslulý především svými abstraktními kompozicemi. V olejomalbě Přehrada (1951) však spíše realisticky zachycuje výletní loď pod Hůrkou u Bystrce.

Dominantní postavení v krajině jihovýchodní Šumavy má od roku 1960 hladina naší největší přehradní nádrže Lipno. Tam u Horní Plané, kde kdysi maloval a kreslil pestrou krajinnou mozaiku básník a prozaik šumavské přírody Adalbert Stifter (1805-1868), zachytili podstatně jednodušší současnou vodní krajinu například Josef Hodek v obraze Lipenské jezero u Horní Plané (1965) či Ada Novák v olejomalbě Lipno (1981). Rekreační využití - jachting na Lipně pak zobrazuje například dynamicky pojatý Poslední vítr (1984) od Josefa Gregra.

Jachtingu se nadšeně oddávají sportovci i na větrné hladině spodní nádrže vodního díla Nové Mlýny pod Pálavou, zatímco milovníci původní tvářnosti této bizarní nivní krajiny jen smutně vzpomínají. Mohou se jí potěšit již jen na fotografiích a obrazech. Vodou pohřbenou jedinečnou mozaiku lužních lesů, nivních luk, poříčních jezer a dalších mokřadů zachycují krajinné fotografie například Miloše Spurného (1922-1979), Jindřicha Grepla (1907- 2000) a Jarmily Kocourkové, abychom jmenovali alespoň tvůrce známé z Veroniky. Z malířů realistické ražby se vodohospodářskými úpravami přetvářené krajině systematičtěji věnoval Rudolf Gajdoš (1908-1975). Dynamiku původní krajiny zachycuje zejména jeho velkolepý panoramatický záběr Letní záplavy pod Pálavou (1966). Obdobně hodonínský malíř Karel Novák (1915-2006) zobrazil krajinu periodicky zaplavovanou - například v olejomalbě Letní vody pod Pálavou (1977), zachycující koruny hlavatých vrb nad hladinou povodně. Týž malíř stačil ještě namalovat i trvale zatopené území - například v olejomalbě Vody Mušovského jezera (1999), zároveň se však nostalgicky vracel ke starým malebným motivům z období před budováním vodního díla. Specifické prostředí lužních lesů a mokřadů pod Pálavou básnivým štětcem vyjádřil Matěj Trojan (1914-1973), poučený dílem Jana Zrzavého. Již názvy Trojanových obrazů navozují tajemnou a snovou atmosféru dnes již z velké části zaniklých biotopů jihomoravské nivní krajiny - jmenujme alespoň Mysterium lužní krajiny I a II (1966 a 1968), Torza starých vrb (1969) a Jezero draků (1971). S divočinou poříční krajiny Dyje je dodnes nejsepjatější Antonín Vojtek (1934), jehož krajinomalby jsou rovněž velmi básnivé a doslova vtahují dovnitř. Tento přírodovědně vzdělaný malíř dokáže navíc zasvěceně doplnit své lužní záběry o typické rostlinné druhy - viz například slanorožec rozprostřený v obraze U Strachotína (1980), kyprej vrbice v jednom z děl cyklu Kraj pod Pálavou (80. léta), či invazivní slunečnice hlíznatá v malbě Na konci léta - topinambury (2004). „Mnohá místa, moje místa, pohltila podpálavská jezera,“ vyznal se malíř. Dokáže je však znovu a znovu malovat jako vzpomínku, jako sen.

Jednou z navrhovaných nových přehradních lokalit je údolí Zdobnice u Pěčína pod Orlickými horami. To je ovšem přímo posvátné místo české krajinomalby, vždyť zde dvě desítky let žil a tvořil Jan Trampota (1889-1942), z kubismu vycházející moderní krajinář. Že by se i jeho dílo, zachycující souzvuk věkovitých stromů a chalup na podhorských stráních, stalo výtvarným dokumentem tvářnosti harmonické krajiny, která byla zatopena přehradním jezerem?

csop veronica
facebook
Naším posláním je podpora šetrného vztahu k přírodě, krajině a jejím přírodním i kulturním hodnotám.
ISSN 1213-0699 | ZO ČSOP Veronica | Panská 9, 602 00 Brno | mapa stránek časopisu