Vstup pro předplatitele: |
krajina strmí tichem snu
bílá a hnědá a zurčení
červenohnědé siluety nahých strážců zimy
jež neuhlídali
a ze studně studu krčí rameny
tak téměř bez pohybu hyne epocha
krom poškubaných cárů kdesi pod nebem
se tichem nese
už jen kovově černý rozsudek havrana
ukládající toliko
co sněhy odkryly ztrápeno
budiž do třikráte sedmi dnů
potaženo zelení
proti čemuž
není odvolání
(Miroslav Sedláček)
Ekonomika v lese nebo v lesním hospodářství se projevuje vztahy mezi vlastníky lesa a spotřebiteli lesa při uspokojování jejich potřeb. Spotřebitelem lesa je jak podnikatelský, tak společenský zájem. Obě tyto struktury pak vytvářejí a hledají ekonomické (účinné) vazby na dosažení a uspokojení potřeb a cílů. V lesnictví je tato situace významně podmíněna samotným předmětem (objektem) ekonomických vazeb. Les má totiž zakotvenu svou vlastní subjektnost v příčinné souvislosti naprosté nezávislosti na tom, co si vlastník lesa či spotřebitel přeje. Z této perspektivy je pak nutné se dívat na současnou situaci v lesnictví a zpracování dřeva, kde kůrovec rozhoduje o efektivitě snah vlastníků lesa.
Pro vlastníky lesa je určující poptávka a potřeby spotřebitelů jak lesa, tak dřeva. Zatímco pro produkci dřeva existuje celkem srozumitelná představa definovaná jak zákonem o lesích, tak teorií a praxí o hospodářských funkcích lesa a související ekonomickou podstatou vytvářenou nabídkou a poptávkou po sortimentech surového dřeva, pro oblast spotřeby lesa (a jeho ochrany) máme ne příliš dobře ohraničenou představu ekonomických vztahů (jinou než dotační, sankční a ohraničeně podnikatelskou) v rámci zákona o životním prostředí. Ekonomiku lesa tak určují především vztahy mezi vlastníkem lesa a zpracovatelem dříví víc, než vztahy se spotřebitelem (uživatelem) lesa. Vlastník lesa podle zákona o lesích hospodaří a snaží se dosáhnout prospěch ze svého majetku. Zákonná cesta umožňující hospodaření na monokulturách na velké ploše je výhodná a má svá rizika jak v ekonomice dřeva, tak zejména v ekonomice sociálních potřeb a vztahů nad lesem (ekologii). Ekonomická rizika se vlastník lesa snaží eliminovat outsourcingem (využíváním vnějších zdrojů, služeb jiných lesnických firem) v pěstební a těžební činnosti. Racionálním projevem pak je ovládnutí těchto ekonomických vztahů firmami poskytujícími jenom služby, dochází tak k preferování vlastního zájmu ekonomicky vyjádřeným ziskem v rámci toku dřeva. Tento jinak účinný model hospodaření v lese je pak nepružný v situacích, kdy ekonomiku v lese neurčuje vztah mezi vlastníkem lesa a zpracovatelem, ale příroda sama o sobě a za přispění ne příliš flexibilní politiky v lesích. V případě naší kůrovcové kalamity pak ekonomiku lesního hospodářství jako celku podmiňuje především kůrovec a schopnost převažujících ekonomických vztahů tento problém vyřešit. Krátkodobě se především jedná o schopnosti existujících kapacit identifikovat, sanovat a obnovit poškozené porosty. Dlouhodobě o schopnost správně rozhodnout o prevenci - předcházení a včasné identifikaci podobných rizik.
Krátkodobě jde tedy především o změnu vztahů mezi vlastníky lesa a firmami poskytujícími služby tak, aby při co nejnižších možných nákladech došlo k co nejrychlejší realizaci identifikace, sanace a obnovy. Vzhledem k aktuálnímu rozsahu kůrovcové kalamity však není schopen žádný individuální vlastník lesa tuto aktivitu zvládnout samostatně. Zejména pokud zákon o lesích či o životním prostředí nemá jiné než sankční nástroje a vlastníci lesů a podnikatelé nemají jiný než ekonomický zájem neprodělat.
V takové situaci přenáší podnikatelé riziko na stát a očekávají účinnou pomoc a podporu. Přitom klíčem k dosažení účinného řešení je především omezení v oblasti podnikatelského zájmu, zejména koordinací těžebních kapacit a omezení vlastníků lesa v realizaci těžby a prodeje dříví. Stát však, podle platných zákonů, má omezené možnosti, jak dosáhnout koordinace nezávislých „podnikatelských“ subjektů. Muselo by dojít ke změně legislativy, a to je proces, který určují současné vlastnické a podnikatelské vztahy v lesnictví a zpracování dřeva. Opět se tedy vracíme na začátek v řetězci příčin a důsledků, a iniciativa musí vyjít především od zástupců vlastníků lesa a zpracovatelů dřeva. Vzhledem k tomu, že část vlastníků lesa a zpracovatelů je vlastně spoluviníkem šíření kůrovce (podporou nevhodné koncepce hospodaření v monokulturách bez adekvátní péče a prevence), nedá se očekávat zásadní reflexe potřeby změny přístupu. To také znamená, že v krátkodobém horizontu se kůrovcová kalamita nezvládne (vlastně už nezvládla) a bude tedy nutné najít správné řešení pro obnovu a budoucí prevenci. Schopnost vyřešit současný rozsah kalamity totiž představuje především schopnost solidarity jak všech ekonomických subjektů, tak státních institucí a politické moci.
Bez sjednocení v zájmu vyřešit co nejrychleji dopady kůrovcové kalamity a zároveň bez investice do prevence sucha a současné podpory změny struktury porostů a zpracování dřeva, není možné kalamitu zastavit. Prodej dříví a cenu dřeva je možné řídit jenom koordinací nabídky, tak jak to realizují ve Švédsku nebo Kanadě v podobných situacích. Jednostranné až panické výprodeje dříví za každou cenu vedou ke kolapsu nabídky. Zejména v situaci, kdy globálně roste poptávka a spotřeba výrobků na bázi dřeva, je snaha prodávat za každou cenu a dříve než ostatní víc než škodlivá.
To platí i pro další vývoj v lesnictví z dlouhodobého hlediska. Ekonomika v rámci lesního hospodářství v dalších letech bude muset především sledovat zvládnutí nákladů při výrazné změně struktury a objemu tržeb. Pokles objemu těžby dříví vlivem snížené zásoby v další dekádě bude zásadním testem schopností vlastníků lesa adaptovat se na novou realitu. Přechod od ekonomiky prodaného objemu k ekonomice prodané hodnoty a vytvořené přidané hodnoty není jednoduchý a znamená zcela jiný přístup v celém hodnotovém řetězci. Hrozba snížení objemu těžby dříví se postupně promění v realitu, se kterou se budou muset vypořádat především existující zpracovatelské kapacity závislé na pravidelném přísunu velkého objemu dřeva a firmy zejména v Rakousku, kam směřuje 25 % jehličnatého dříví z těžeb v ČR. Ostatní menší zpracovatelé budou čelit zvýšené konkurenci nižších zdrojů vhodných sortimentů jehličnatého dříví. Role vlastníka lesa se pod břemenem vysoké nákladovosti a vynucené prevence bude přesouvat do investičně spekulativního zájmu o zvětšení obhospodařované plochy ve vazbě na nižší jednotkové náklady. Hlavně drobní vlastníci lesa postižení kůrovcovou kalamitou, bez výhledu na zpeněžení svého vlastnictví z těžby dříví, nebudou mít motivaci k jeho udržení. Je tedy otázkou, zda se podaří tuto příležitost využít k racionálnímu zájmu investičně výhodného mechanismu obnovy lesů po kalamitě.
Bez změny v chápání rozsahu a dopadů do celého hodnotového řetězce v jeho budoucí podobě se nepodaří správně podpořit (dotovat) nutnou transformaci vlastnictví lesa a dát mu nový význam garanta prevence škod a dopadů na celou společnost. Bez ohledu na to, zda vlastníkem lesa je fyzická osoba či stát nebo podnikatelská firma. Kromě ekonomických škod snadno vyčíslitelných z rozdílu tržeb a nákladů v obchodě dřívím je nutné vyčíslit (a to už vyčísleno bylo) celkovou újmu způsobenou vlastníky lesa neplněním ostatních, lidskou společností požadovaných a nutných zajištění funkcí lesa, řešit tedy snižování absorpce CO2, eliminovat dopady na změnu půdního profilu a udržování vody v krajině, tedy mikroklimatické změny, dále zabránit škodlivým dopadům na zdraví populace a podporovat zachování biodiverzity. Je jasné, že minimálně po jednu generaci budou tyto funkce významně omezené.
Současní vlastníci lesa jsou pod obrovským tlakem zejména společenským. Ekonomický tlak bude růst s úbytkem objemu dříví k prodeji. Dočasná podpora státu v podobě dotací na eliminaci škod nenahradí náklady nutné na úplnou obnovu porostů a jejich zajištění a zejména neumožňuje sanaci a prevenci dalšího průběhu šíření kůrovce. Situaci může dramaticky měnit vývoj šíření kůrovce v Německu a Rakousku či další, například větrná kalamita. Toto riziko je reálné a je zvláštní, že zatím neexistuje v rámci EU systémová podpora a procesy monitoringu a programy řešení na evropské úrovni. ČR je tedy odkázána na vlastní schopnost čelit současné krizi v lesnictví a musí se pokusit zabránit, aby se z lesnické krize nestala krize zpracování dřeva, a hlavně aby nevznikla společenská krize zasahující široké spektrum sociálních vztahů nad lesem. I když podle mnoha reakcí v médiích a v diskusích mezi odborníky i laiky je současná kůrovcová kalamita důsledkem již existující společenské krize. Ekonomické řešení existuje vždy, pokud je společnost ochotna a schopna je hledat a realizovat. Zatím se však tato kalamita řeší jako problém lesníků, kde společnost selhala v prevenci boje s klimatickou změnou. Je vidět, že společnost není vždy na správné straně problému a podléhá přílišnému zjednodušení jak potíží, tak jejich řešení.
Ing. Róbert Babuka, MBA, (1966), absolvent inženýrského studia na Lesnické fakultě Vysoké školy zemědělské v Brně (dnes Mendelova univerzita v Brně). Poskytovatel informačních a poradenských služeb v lesnictví a zpracování dřeva. Místopředseda Konfederace lesnických a dřevozpracujících svazů ČR. Autor iniciativy „LDS 2035“ zaměřené na transformaci současné pozice lesního a dřevařského průmyslu.