Vstup pro předplatitele: |
krajina strmí tichem snu
bílá a hnědá a zurčení
červenohnědé siluety nahých strážců zimy
jež neuhlídali
a ze studně studu krčí rameny
tak téměř bez pohybu hyne epocha
krom poškubaných cárů kdesi pod nebem
se tichem nese
už jen kovově černý rozsudek havrana
ukládající toliko
co sněhy odkryly ztrápeno
budiž do třikráte sedmi dnů
potaženo zelení
proti čemuž
není odvolání
(Miroslav Sedláček)
V předchozím díle Obrazů lesa v české próze byl představen žánr přírodní beletrie, který tvoří nedílnou součást české literatury již od počátku 20. století. Stejně jako Jan Vrba i T. E. Tisovský náleží mezi autory, pro které příroda byla ohniskem tvorby.
Životní osudy T. E. Tisovského bychom jen stěží mohli označit za všeobecně známé. Navzdory jeho bohaté literární činnosti se nejedná o proslulého autora. Tobiáš Eliáš se narodil 9. ledna 1863 v obci Tisová, podle níž si později zvolil svůj pseudonym. Vyrůstal a základní školu absolvoval v Českých Heřmanicích a ve Vysokém Mýtě, reálku vychodil v Litomyšli. Poté studoval v Praze na ČVUT. Jistý čas působil jako chemik v cukrovaru, později se stal finančním úředníkem. Zemřel 23. března 1939. Byl obdivovatelem Aloise Jiráska, se kterým se seznámil během svého pobytu v Litomyšli, kde byl Jirásek nejen jeho učitelem, ale stal se pro něj i literárním vzorem.
Tvorba T. E. Tisovského je velmi rozsáhlá, neboť zahrnuje více než padesát děl. Jedná se o novely a povídky, knihy pro děti, překlady (například díla Rudyarda Kiplinga), práce populárně-naučné či vzpomínkové. Značnou část jeho díla zaujímá zmiňovaná tvorba pro děti a mládež, v níž se věnoval přírodě a jejím zvířecím obyvatelům: Příhody malé myšky, Na panství kmotra čápa, Potulný kominíček, Uprchlíci, Jetelový čtverolístek a jiné lupení. Příroda vévodí i románu Plíživé kroky (1925). Tisovský se v těchto dílech soustředil především na příběhy zvířat. Své zvířecí hrdiny sice vykresloval v poněkud polidštěné podobě, avšak jejich přirozené prostředí líčil zcela realisticky.
V románě Plíživé kroky jsou lesní zákoutí dějištěm silného dramatu. Na rozdíl od Karla Klostermanna, Viléma Mrštíka či Jana Vrby, kterým byly věnovány předcházející díly Obrazů lesa v české próze, ukazuje Tisovský lesní prostor ve zcela jiném světle.
Jeho hvozd je nevyzpytatelný - jednou je malebný: […] Helena uhnula vlevo ke skupině šviháckých modřínů, pyšnících se nádherou jarního hávu, a odtud pohodlnou stezkou kolem ohromných šedých balvanů se dále brala do zasněných tišin. Smrkový les, ne příliš hustý, a proto jasný, rozrůstal se na homolovitých pahrbcích. […] Pojednou se smrkový les docela rozsvětlil. Vpravo na rozlehlém kopci pestřilo se smrčí, vysoké sotva jako člověk. Oblé, větry a dešti ošlehané balvany vysunovaly své hřbety nad tento porost […]. Temná zeleň porostu byla postříkána jasnějšími sloupky letošních ratolestí, jež připomínaly podobu několikaramenných svícnů, v nichž svíce zeleně hořely na oslavu jara. Celé úbočí táhlého kopce bylo vyzdobeno těmito svícny. Vysoko přečnívaly nad mladé smrčí bělostné, elegantní břízy […] nyní [se] nad nízkými smrčky sebevědomě nadnášely kromě krasavic bříz tu a tam i košaté boučky hladkých, olivově šedých kmenů a lesklého lupení, od něhož se blyskotavě odrážely sluneční paprsky. Podruhé je les děsivý: Pěšina […] nevinula se pořád místy tak půvabnými. Celých deset minut šla Helena mrtvým šerem starého smrkového lesa. Vždycky se jí zdálo, že vstupuje do tábořiště zamračených starochů a že není jisto, vyvázne-li bez pohromy. Nezaslechla tam nikdy ptačího popěvku. Jen datel někdy zaťukal do dutého pně - a podobalo se to zatloukání hřebíků do rakve. […] Nejméně vlídnou částí lesa byla však houština, do níž by se člověk za živý svět nedostal, kdyby si neklestil cestu sekerou a pilkou. Smrčky, u země silné jako ruka velkého muže v zápěstí, už od země si splétaly větve navzájem, neboť byly příliš hustě vedle sebe nasázeny. Leckterý smrček churavěl. Měl větve obaleny šedou snětí a opředeny pavučinami. Tato strašidelná houština byla rozložena na půdě divoce rozryté, dolíkovité a kameny zavalené.
Dívčina cesta je demonstrací „dvojjedinosti“ lesa - místa živoucího a životadárného, stejně jako nebezpečného až smrtícího. Je předzvěstí onoho v přírodě se neustále odehrávajícího boje o přežití.
V navenek pokojném, tichém a měkkém stínu stromů se odehrává dramatický zápas o život plný nečekaných zvratů. Zdánlivě smrtelně zraněná kočkovitá šelma bojuje s přírodními i lidskými nástrahami, aby se mohla znovu setkat se svým mládětem. Z celého románu můžeme vycítit nejen autorovu lásku k lesní krajině a tamní flóře i fauně, ale také výraznou znalost líčeného prostředí.
Jeho pozornost se zpravidla orientuje na živočišnou složku přírodní říše, obzvláště na ptactvo: Když stoupali pěšinou […], přiletovaly sem skrze vrcholky dalekého smrkového lesa první ohnivé šípy probuzeného slunce. Ale ranní koncert ptactva byl už v proudu. […] Na špičkách smrčků, nemnoho vyšších nežli člověk, cvrčeli strnadi, otočeni přímo proti oslňujícím slunečním paprskům. Lindušky vyletovaly z korun osamělých bříz a boučků, v letu zpívaly a vracely se na svou větev.
Les je v tomto díle tedy především domovem nespočtu zvířat. Místem, v němž žijí a umírají, ať už společně či jedno na úkor druhého. Představuje jeviště pro jejich dramata. Je tichým, mlčenlivým svědkem naplňování věčného pravidla přírody - zákona silnějšího.
Veronika Trnková