Čtení na tyto dny

Předjaří

krajina strmí tichem snu
bílá a hnědá a zurčení
červenohnědé siluety nahých strážců zimy
jež neuhlídali
a ze studně studu krčí rameny

tak téměř bez pohybu hyne epocha

krom poškubaných cárů kdesi pod nebem
se tichem nese
už jen kovově černý rozsudek havrana
ukládající toliko
co sněhy odkryly ztrápeno
budiž do třikráte sedmi dnů
potaženo zelení
proti čemuž
není odvolání

(Miroslav Sedláček) 

 

Monografie o Janu Steklíkovi


Jiří Poláček, č. 4/2022, s. 36-37

Stránky Veroniky byly od jejího vzniku v roce 1986 nepředstavitelné bez úsměvných kreseb Jana Steklíka (1938-2017). Po jeho smrti (zemřel 11. listopadu 2017, tedy den po skonu Karla Hudce, další výrazné osobnosti Veroniky) tu o něm bylo napsáno ledacos, ale tyto texty nemohly postihnout celou šíři jeho výtvarné tvorby. Náležitou představu o ní dává - po výstavě konané roku 2018 v brněnském Domě umění - až impozantní kolektivní monografie s prostým názvem Steklík, vydaná s vročením 2021 nakladatelstvím Host a zmíněným Domem umění města Brna.

Úvodní kapitolu napsala Duňa Slavíková, která v ní krátce charakterizuje jak Steklíkovu tvorbu, tak jeho osobnost a životní styl: „Steklík byl představitelem mnoha uměleckých rolí - tvůrcem lyrického konceptuálního umění, iniciátorem akcí, byl také autorem výjimečné kreslené grotesky, tvůrcem instalací, performancí, návodů, grafických hudebních partitur, objektů a kreseb, koláží a asambláží. Jeho mnohostranné dílo ovšem nejvýrazněji charakterizuje nezaměnitelný jazyk kresebné linie a absurdní poetika jeho pohledu na svět.“

Duňa Slavíková Steklíka vidí ve shodě s Ivanem Jirousem jako „proteovskou postavu s bytostně artificiální povahou, v níž tak těsně srostly umělecké aktivity s každodenní existencí“, jako nezávislou osobnost mající velkou potřebu družnosti a pobývající na různých místech, v nichž vždy důležitou roli hrály hospody.

Tuto charakteristiku poté rozvíjí ve vzpomínkové kapitole Paul Wilson, který dokresluje Steklíkovu životní dráhu, osobnostní rysy i tvůrčí aktivity, přičemž velkou pozornost věnuje Křižovnické škole čistého humoru bez vtipu, jejímiž řediteli byli Jan Steklík a Karel Nepraš. Toto recesistické sdružení mělo podobný ráz jako Haškova Strana mírného pokroku v mezích zákona. Wilson oba spolky právem chápe jako útočiště poskytovaná jejich členům v bláznivém světě.

O Steklíkově životě a tvorbě mnohem obsáhleji pojednává Jozef Cseres v následujících čtrnácti kapitolách. Popisuje jeho cestu k umělecké profesi z rodného Ústí nad Orlicí přes Pardubice do dalších působišť, všímá si jeho raných obrazů ovlivněných kubismem a expresionismem, cyklů „kombinovaných kresbomaleb“, rozmanitých figurálních variací a asambláží, tedy jakýchsi trojrozměrných koláží surrealistické ražby. Zmiňuje též vývoj Steklíkova signování od monogramu JS až po rezignaci na podepisování mnoha děl.

V dalších kapitolách se zastavuje u řečené Křižovnické školy a jejích aktivit s důrazem na humor jako „světonázor a způsob života“. Tento intelektuální hravý humor Steklík aplikoval ve všech svých tvůrčích činnostech a ovlivnil jím i své spolupracovníky. Cseres se potom zabývá Steklíkovým uměním kresby, v níž spatřuje pilíř jeho multižánrové tvorby: oceňuje její výjimečnost a svébytnost, rozličné podoby a funkce, jakož i to, že byla povýšena na „filozofující způsob vyjádření“.

Jozef Cseres přibližuje rovněž Steklíkovy ilustrace časopisů (Host do domu, Index, Veronica, Opus musicum) a knih, mezi jejichž autory byli například Jan Skácel, Dalibor Povolný nebo Dušan Šlosar. Steklík svými kresbami periodika a knihy ozvláštňoval, byly mu zdrojem skromných příjmů a komunikoval jimi s literárním prostředím, s jehož představiteli se často přátelil. Cseres se pak zaměřuje na jeho krajinné akce a hry v plenéru (Letiště pro mraky, Geometrická senoseč, Ošetřování jezera) a na cyklus Střihy na krajinu, odrážející jeho zaujetí problematikou ochrany přírody. K těmto aktivitám lze přiřadit kresby měst (viz třeba sérii Köln, která vznikla během Steklíkova pobytu v Kolíně nad Rýnem).

V kapitole o Steklíkových proslulých ňadrovkách Cseres výstižně konstatuje, že „Steklík zbavil ženské ňadro archetypálního symbolismu, mateřského i erotického nádechu a udělal si z něj žánrovou rekvizitu“. Další kapitoly jsou věnovány Steklíkovým méně známým „parakomickým komentářům“ k dílům Édourda Maneta, Marcela Duchampa či Kazimira Maleviče a jeho vztahu k hudbě a významným skladatelům (cyklus Para musica, kresby na notovém papíru).

V posledních třech kapitolách se Cseres zabývá Steklíkovými „hrami, hrátkami a hříčkami“ (podíleli se na nich také jiní výtvarníci, mimo jiné Aleš Lamr, Marian Palla nebo Annegret Heinl), pozicí piva v jeho životě i tvorbě, nepomíjí však ani téma samoty a smutku: podle jeho názoru Steklík „často kreslil, jenom aby odehnal smutek“. Tento soud završuje mozaikovitý celek, napsaný kunsthistorickým stylem s mnoha odbornými termíny, jež ovšem při vytváření Steklíkova lidského a uměleckého portrétu mají své místo.

Cseresův portrét Jana Steklíka dále dotváří Terezie Petišková, byť některá fakta opakuje. Nejdříve osvětluje zdroje poznání Steklíkovy životní cesty a tvorby, poté uvádí jeho hlavní biografické údaje a členy jeho různých společenství. Charakterizuje jeho pobyty v Praze a Brně včetně toho, jaký dopad na něj měla společenská situace v šedesátých, sedmdesátých a osmdesátých letech.

Cenné je její zastavení u Hosta do domu s nepominutelným Olegem Susem a u Křižovnické školy, u landartových akcí a realizovaných projektů. Podobně je možno ocenit nástin dobového kulturního kontextu, informace o výstavách u nás i v zahraničí a o Steklíkově komunikaci s jinými tvůrci (například s italskými umělci). Svůj text Petišková uzavírá přehledem jeho aktivit a výstav po roce 1989, charakteristikou pobytů v Brně, Ústí nad Orlicí i Německu. Nakonec vše shrnuje a doplňuje 190 poznámkami.

Bloky Jozefa Cserese a Terezie Petiškové jsou bohatě prokládány reprodukcemi Steklíkových prací, fotografií a dalších dokumentů. Celou monografii zakončuje Steklíkův stručný životopis, převážně jen výběrové soupisy jeho děl, akcí, samostatných i kolektivních výstav, ilustrovaných knih, filmů, CD, webových stránek a zastoupení ve sbírkách. Nechybí zde ani soupis výstavních katalogů, knižních a časopiseckých steklíkovských textů a použité literatury, seznam reprodukcí a jmenný rejstřík. Potěšitelným doplňkem je CD, obsahující rozličné hudební skladby.

Jiří Poláček


Autor je docentem na katedře českého jazyka a literatury Pedagogické fakulty MU v Brně, rovněž dlouholetým předsedou Společnosti Jiřího Mahena i šéfredaktorem jejího zpravodaje Milíř.

csop veronica
facebook
Naším posláním je podpora šetrného vztahu k přírodě, krajině a jejím přírodním i kulturním hodnotám.
ISSN 1213-0699 | ZO ČSOP Veronica | Panská 9, 602 00 Brno | mapa stránek časopisu