Vstup pro předplatitele: |
Strunami obvázaný kmen
rezonuje
pauzou mezi hnízdy
a kořeny
Červené stromy
pod klíčními kostmi
červené struny
vzpíná laděním
(Jindřich Zogata)
Chránit klima a ukazovat druhým, jak to dělat, je tvrzení, které jsme v naší organizaci přijali za své. Je naším mottem, jakýmsi pomyslným pilířem, na kterém stavíme všechny aktivity, jakkoli pestré jsou.
Naším přáním je, aby se vzdělávání o ochraně přírody a klimatu dostalo k co možná nejširšímu spektru veřejnosti, proto se v rámci činnosti zaměřujeme nejen na odbornou a laickou veřejnost, pedagogy, osoby s hendikepem, ale i na mladou generaci od předškolního věku po vysokoškoláky. A právě vzdělávání dětí, žáků a studentů se budu věnovat v dalších řádcích tohoto článku.
Věkově pestrá skupina vzdělávaných si bezesporu žádá neméně barevnou paletu didaktických metod a pedagogických strategií, které nám pomáhají se dané skupině přiblížit, získat si ji a dosáhnout cílů, které si v rámci výukových programů stanovujeme. Začněme tedy u těch nejmenších. V odborném diskurzu panuje shoda na tom, že již u dětí předškolního věku má být cíleně rozvíjena environmentální výchova a že u nich mají být položeny základy přírodovědné gramotnosti. Je zřejmé, že způsob, jakým je dítě v předškolním věku vedeno, ovlivňuje jeho budoucí postoje k přírodě a životnímu prostředí. Je tedy na místě environmentálnímu vzdělávání dětí předškolního věku věnovat pozornost a hledat cesty, jak efektivně a přitom poutavě témata související s ochranou přírody rozvíjet. Budu-li konkrétní, u dětí předškolního a mladšího školního věku se zaměřujeme především na posílení environmentální citlivosti prostřednictvím intenzivního pobytu v přírodě, doprovázeného aktivitami, které směřují k podpoře smyslového vnímání. Snažíme se u těchto dětí rovněž prohloubit dovednosti potřebné k pohybu v přírodním terénu. A také neváháme při programech použít osvědčenou metodu badatelsky orientovaného učení, díky níž v dětech pěstujeme badatelské schopnosti a dovednosti, pokládáme základy kritického myšlení a rozvíjíme jejich samostatnost.
U starších žáků a studentů kombinujeme hned několik didaktických strategií. Jedná se zejména o badatelsky orientovanou výuku, místně zakotvené učení a výchovu k občanské angažovanosti. V rámci terénních exkurzí se tak žáci dozvídají například o významu vybraných biotopů a krajinných prvků pro zadržování vody v krajině, zkoumají a mapují druhovou pestrost sledovaných stanovišť, analyzují chemické vlastnosti vody a půdy, zkouší si základy fytocenologie a odlov bezobratlých organismů, či pátrají po historických faktech o zajímavých místech v okolí. Dále se seznamují s udržitelným způsobem života a aktivismem prostřednictvím plnění misí na záchranu planety. Díky interaktivním exkurzím po modelových ekologických projektech v obci Hostětín se dozvídají o principech pasivního domu a kořenové čističky odpadních vod. Zjišťují, jaké environmentálně příznivé dopady má obecní výtopna na biomasu a moštárna s fotovoltaickou elektrárnou a solárními kolektory na střeše. To vše žáci zažívají zcela přirozeně a autenticky v rámci pobytových programů, když bydlí v domě, kde je běžné využívat kompostovací toaletu či splachovat dešťovou vodou, kde slunce vyrábí elektřinu a ohřívá vodu na sprchování, kde odpadní vodu čistí bakterie na kořenech mokřadních rostlin, kde se vaří převážně z lokálních zdrojů a k pití se podává mošt z podniku vzdáleného, coby kamenem dohodil. Díky simulačním hrám si také vyzkouší role občanů při projednávání veřejných záležitostí s environmentálním přesahem. Žáci tak mají šanci trénovat své argumentační dovednosti i posilovat tolik potřebné kritické myšlení. Vedle rozvíjení výše zmíněných schopností a dovedností kladou všechny naše nabízené výukové programy důraz na týmovou spolupráci a dávají prostor žákům kreativně myslet a přicházet věcem na kloub hravou formou.
Ročně v Hostětíně realizujeme pobytové programy pro bezmála 400 žáků a jednodenní výukové programy pro více než 2500 žáků. Snahou je však působit i mimo obec Hostětín. Jezdíme do škol, koordinujeme celoroční školní projekty CO2 liga či Proměny přírody aneb nebojme se vědy. Ve spolupráci se školami přenášíme obojživelníky při jejich jarní migraci, aby neskončili pod koly automobilů. Sbíráme data o nástupu fenofází vybraných druhů dřevin pro studii Ústavu výzkumu globální změny AV ČR.
Vzděláváme veřejnost, školíme učitele. Pro pedagogy tvoříme metodiky, sborníky aktivit a brožury. V rámci environmentálního vzdělávání propojujeme neziskový sektor, školy a instituce, jako jsou Agentura ochrany přírody a krajiny ČR nebo Akademie věd ČR.
Naše pole působení je široké, aktivity pestré. Jedno však mají společné. Ať už se zabýváme jakoukoli činností pro jakoukoli věkovou kategorii, cílem je prostřednictvím citlivého vedení vědomě rozvíjet vztah k přírodě a životnímu prostředí, zprostředkovávat potřebné poznatky i posilovat kýžené dovednosti. Tím pomáháme mladé generaci získávat kompetence, které jí umožňují se s ohledem na stav planety Země efektivně rozhodovat v otázkách týkajících se životního prostředí a ochrany klimatu.
Jitka Datinská