Vstup pro předplatitele: |
krajina strmí tichem snu
bílá a hnědá a zurčení
červenohnědé siluety nahých strážců zimy
jež neuhlídali
a ze studně studu krčí rameny
tak téměř bez pohybu hyne epocha
krom poškubaných cárů kdesi pod nebem
se tichem nese
už jen kovově černý rozsudek havrana
ukládající toliko
co sněhy odkryly ztrápeno
budiž do třikráte sedmi dnů
potaženo zelení
proti čemuž
není odvolání
(Miroslav Sedláček)
Jedním z adaptačních opatření na klimatickou změnu v oblasti vodního hospodářství by měl být připravovaný generel území chráněných pro akumulaci povrchových vod. Zpracování generelu ukládá zákon č. 254/2001 Sb., o vodách, ministerstvu zemědělství, které jej má pořídit v dohodě s ministerstvem životního prostředí. Cílem je vymezit plochy morfologicky, geologicky a hydrologicky vhodné pro akumulaci povrchových vod pro snížení nepříznivých účinků povodní a sucha.
Dosud existuje směrný vodohospodářský plán z roku 1988, ze kterého jsou vodoprávní úřady povinny vycházet při svém rozhodování. Obsahuje však řadu lokalit pro akumulaci za účelem jiným, než omezování rizika povodní a sucha. Jedná se např. o nádrže pro energetické využití, vyrovnávací (špičkové), závlahové nádrže nebo o alternativní lokality k již existujícím přehradním nádržím. Snaha převzít je byla patrná při tvorbě a schvalování Plánu hlavních povodí ČR v roce 2006. Ministerstvo zemědělství formou jeho přílohy předložilo návrh 205 lokalit z celé ČR, vhodných pro akumulaci. Příloha nakonec nebyla schválena pro výrazný odpor veřejnosti, významné střety s ochranou přírody a krajiny, a také proto, že plán hlavních povodí je koncepční dokument, který stanovuje rámcové cíle a neslouží k určení konkrétních opatření. Proto byl v jeho závazné části přijat úkol navrhnout v rámci zákona o vodách legislativní postup výběru lokalit, který by přihlížel k socioekonomickým důsledkům územní ochrany a projednání s dotčenými kraji a obcemi. Do zákona o vodách byl zákonem č. 181/2008 Sb. doplněn nový § 28a Území chráněná pro akumulaci povrchových vod, který ukládá pořízení generelu.
69 lokalit
K tvorbě generelu byla v roce 2009 zřízena pracovní skupina složená ze zástupců ministerstva zemědělství, ministerstva životního prostředí a Agentury ochrany přírody a krajiny ČR. Dohodla a odsouhlasila kritéria pro výběr lokalit a hodnocení střetů se zájmy ochrany přírody a krajiny. Vycházela ze seznamu připraveného pro plán hlavních povodí (převzato 186 lokalit) a z výhledových studií potřeb vody při dopadu klimatické změny, které zpracoval Výzkumný ústav vodohospodářský T. G. Masaryka pro povodí Ohře a povodí Labe. Ministerstvo zemědělství spolupracovalo s podniky Povodí. Lokality byly vybírány ve dvou kategoriích:
A. Strategické, které v případě dopadu klimatických změn v horizontu 50-100 let bude potřebné a možné využít pro zásobování pitnou vodou, přičemž skutečná potřeba využití bude posouzena v horizontu cca 50 let a vázána na vyhodnocení dopadu klimatické změny. Posuzovaly se u nich střety se zájmy ochrany přírody v národním měřítku neopakovatelnými (jediná lokalita v ČR, výskyt endemického společenstva nebo druhu bez možnosti přenosu na jinou lokalitu nebo vytvoření náhradního biotopu).
B. Lokality, které jsou vhodné pro akumulaci za účelem protipovodňové ochrany, pokrytí požadavků na odběry a nadlepšování průtoků (zabezpečení ekologických průtoků v tocích). Byly hodnoceny s ohledem na střety s lokalitou ochrany přírody v národním měřítku neopakovatelnou, zvláště chráněným územím, lokalitou soustavy Natura 2000, výskytem kriticky a silně ohrožených druhů rostlin a živočichů, lokalitou přírodního nebo přírodě blízkého toku, vymezeným územním systémem ekologické stability, nebo lokalitou bez územní a druhové ochrany, avšak s kvalitními dochovanými společenstvy.
Přibližně dvě třetiny lokalit původního seznamu byly vyřazeny pro malý přínos k zajišťování vodohospodářských funkcí nebo pro výrazné střety se zájmy ochrany přírody a krajiny či obytnou zástavbou. U některých lokalit došlo k posunům či zmenšení profilu. Nad rámec původního seznamu byly přidány tři lokality v oblasti povodí Ohře a dolního Labe, jejichž potřeba vyplynula z výhledových bilančních studií. V současné době je v generelu navrženo 69 lokalit.
Oblast povodí | Původní počet lokalit | Stávající počet lokalit | |
---|---|---|---|
A | B | ||
horní a střední Labe | 34 | 2 | 13 |
horní Vltava | 22 | 1 | 6 |
dolní Vltava | 26 | 3 | 3 |
Berounka | 12 | 4 | 6 |
Ohře a dolní Labe | 18 | 4 + 2 nové | 1 + 1 nová |
Morava | 42 | 5 | 6 |
Dyje | 22 | 3 | 6 |
Odra | 10 | 2 | 1 |
celkem | 186 | 26 | 43 |
69 |
Výsledný generel se stane součástí politiky územního rozvoje ČR a bude sloužit jako neopominutelný podklad pro další stupně plánovacích dokumentací (zásady územního rozvoje krajů, územní a regulační plány obcí). Hájení lokalit v generelu a navazujících plánovacích dokumentech spočívá v omezení výstavby technické a dopravní infrastruktury, průmyslových, zemědělských a dalších staveb, které by mohly negativně ovlivnit využití zátopy. Bude přitom uplatněn institut územní rezervy podle zákona č. 183/2006 Sb., o územním plánování a stavebním řádu (stavební zákon). Nejedná se o podklad k realizaci stavby přehradní nádrže. V případě prokázání skutečné potřeby realizace v časových horizontech uvedených výše bude každá stavba procházet procesem povolování dle platných právních norem, tedy včetně možnosti jejího nepovolení.
Generel měl být na podzim roku 2009 představen krajům a dotčeným obcím a poté schválen. Kvůli přetrvávajícím nejistotám nad zařazením některých lokalit s významnými střety se zájmy ochrany přírody to však bylo posunuto do letošního roku. Obě ministerstva nyní jednají o konečné podobě generelu.
Výstavba přehrad z pohledu ochrany přírody a krajiny
Výstavba přehradních nádrží je problematická z pohledu zásahů do přírody a krajiny, střetů s lidskými obydlími a jinými veřejnými zájmy. Mnohé z navržených lokalit zasahují do zachovalých údolí s přirozenými úseky vodních toků a niv, které vytvářejí předpoklady pro existenci rozmanitých druhů živočichů a rostlin a dotvářejí typický ráz naší krajiny. Jejich zaplavením by došlo k poškození složitých přírodních procesů vázaných na vodní tok a jeho nivu - ke ztrátě přirozeného vodního režimu, likvidaci biotopů a mnohdy nevratnému poškození biodiverzity a ekologické stability. Taková území tvoří přírodní předlohu pro navrácení nevhodně obhospodařovaných území do přírodě blízkého stavu. Zachování přirozených a revitalizace degradovaných úseků vodních toků a niv má oporu v Rámcové směrnici o vodách, ve které se Česká republika zavázala k ochraně morfologického a ekologického stavu vodních toků.
U lokalit vybraných k hájení v generelu bude potřeba prosazovat nejprve realizaci drobných opatření k podpoře akumulace a retence vody v krajině. Postupným naplňováním plánů oblastí povodí (realizací programů opatření) by mělo docházet ke zlepšování ekologického stavu vodních toků. Přírodě blízká opatření, jako jsou revitalizace vodních toků a niv, rašelinišť a jiných mokřadů, protierozní meze, průlehy a šetrné hospodaření na zemědělské i lesní půdě, která podporují přirozenou retenci vody v krajině, mohou alespoň dílčím způsobem řešit problémy s nedostatkem vody. Nemusejí přinést srovnatelné vodohospodářské efekty jako přehradní nádrž, ale mohou snížit nároky na její případnou výstavbu (nižší hráz, objem a zatopená plocha), nebo umožní řešit problémy s nedostatkem vody soustavou malých vodních nádrží.
Výstavba přehradních nádrží k ochraně před povodněmi a suchem by měla být poslední možností po vyčerpání veškerých dostupných prostředků pro obnovu přirozené retenční schopnosti krajiny formou přírodě blízkých opatření a šetrného hospodaření.
Lokalita Pěčín na řece Zdobnici
oblast povodí Horního a středního Labe
zařazeno v generelu
Lokalita Javorník na řece Veličce
oblast povodí Moravy
nezařazeno v generelu
Ing. Linda Franková (1981) - vedoucí oddělení péče o vodní ekosystémy AOPK ČR, členka pracovní skupiny k tvorbě generelu, linda.frankova(zavináč)nature.cz