Čtení na tyto dny

Když na řeku

padne tma

člověk nahmatá
její puls
vnořením ruky
pod hladinu

Studená krev
studená rybí krev
a chladné oko

To vše umí rozehřát
dokáže-li usnout
po jejím boku

(Otakar Štěpánek) 

 

Doporučujeme ke čtení

Tragikomedie ochrany přírody

Tomáš Grim, č. 4/2024, s. 2-5, pro předplatitele

Dostat pořádný kartáč není na škodu

Pavel Pechoušek, Vilém Jurek, č. 4/2024, s. 10-12, pro předplatitele

Populace versus druhy

Mojmír Vlašín, č. 4/2024, s. 29, pro předplatitele

Reportáž opožděná o třicet pět let

Václav Štěpánek, č. 4/2024, s. 34-37, pro předplatitele

Data v plánování péče o chráněná území

Jonáš Gaigr, Eva Knižátková, č. 3/2024, s. 5-7, pro předplatitele

Pohled za hranice – dva odlišné světy, Arménie a Finsko

Jindřich Chlapek, Jaakko J. Ilvonen, č. 3/2024, s. 17-20, pro předplatitele

Odkaz Josefa Vavrouška je dnes dvojnásobne aktuálny

Mikuláš Huba, č. 3/2024, s. 28-31

Ubývá u nás ptáků?

Alena Klvaňová, č. 2/2024, s. 2-6, pro předplatitele

Nová chráněná území v Brně

Vilém Jurek, č. 2/2024, s. 32-33, pro předplatitele

Monografie o malíři zvěře


Jiří Poláček, č. 1/2011, str. 29

Auerswald, Z.: Malíř zvěře Jiří Židlický. Lesnická práce, Kostelec nad Černými lesy 2010, 192 s.

V říjnu roku 2010 uplynulo šedesát let od smrti Jiřího Židlického (1895-1950), který proslul především jako malíř a kreslíř zvěře, jakož i různých výjevů z přírody. K této příležitosti nakladatelství Lesnická práce vydalo reprezentativní monografii, přibližující jak životní dráhu tohoto tvůrce, tak i jeho rozsáhlé výtvarné dílo. Její autor Zdeněk Auerswald v úvodu právem píše, že tvorba Jiřího Židlického se už dosti vytratila z obecného povědomí a že dnes přírodu zachycují více fotografové než výtvarníci, což se odráží i ve sféře knižní produkce.

Text řečené monografie tvoří - pomineme-li její úvod - devět kapitol. Auerswald nejprve nastiňuje Židlického pestré životní osudy. Rodák z Nového Města na Moravě studoval v Praze na reálce a na ČVUT, vysokoškolské studium však dokončil až v meziválečných letech. Prošel několika frontami první světové války, po ní se vzdělával na soukromé malířské škole, ale také na Vyšším lesnickém ústavu v Zákupech. Od roku 1922 byl lesnickým adjunktem ve fryšavském polesí ve Žďárských vrších. Později pracoval jako úředník, stále více se však věnoval výtvarné tvorbě, v čemž ho podporoval jeho strýc F. X. Harlas, malíř, prozaik a umělecký kritik.

Po nástinu Židlického života se Auerswald soustřeďuje na jeho rozmanité výtvarné aktivity. Charakterizuje jeho kresby a obrazy přírodního světa, založené na poznání mnoha krajin v českých zemích, na Slovensku i Podkarpatské Rusi. Šlo o práce publikované v denním tisku a časopisech, o ilustrace různých odborných spisů (Židlický mimo jiné spolupracoval - podobně jako Zdeněk Burian - s paleontologem Josefem Augustou) a beletristických děl, jejichž autory byli například Jaroslav Hubálek, Josef Prchal, Alois Mikula nebo Jaroslav Marcha, avšak i Zane Grey, J. O. Curwood či Jón Sveinsson. Židlický ilustroval i svoje vlastní texty o přírodě (zaměřoval se hlavně na ornitologii) a knihy (Znamenaný, 1930; Tři horácké pohádky, 1943).

Auerswald neopomíjí ani jeho výtvarné techniky, podává přehled jeho četných výstav a sedmi desítek ilustrovaných titulů. Text doplňuje vzpomínkovou básní zmíněného Jaroslava Hubálka, čtverem dalších vzpomínek a reprodukcemi prací Jiřího Židlického, jež zabírají téměř sto šedesát stran. Je tudíž zřejmé, že monografie Zdeňka Auerswalda je záslužný ediční čin.

Jiří Poláček
literární historik a kritik

csop veronica
facebook
Naším posláním je podpora šetrného vztahu k přírodě, krajině a jejím přírodním i kulturním hodnotám.
ISSN 1213-0699 | ZO ČSOP Veronica | Panská 9, 602 00 Brno | mapa stránek časopisu