Čtení na tyto dny

Přítel

Ať bydlí tam
kde je dřív jaro
později podzim
nejlépe u řeky
kolem níž
by se dalo jít lesem
kde by se naše myšlenky
uklidněné
rozestoupily jako stromy -
aby se tolik netrápil
až vtrhnem do jeho pokoje
v kterém na nás slovy myslívá
zrovna když ubližujeme ženě
nebo se ztrácíme v strachu
že máme ze srdce
jen cestu
zkoušíme-li to sami
na svou pěst
se svým jsem

(Zdeněk Volf) 

 

Doporučujeme ke čtení

Jak jsem se od strachu ze šelem dostal k jejich mapování

Miroslav Kutal, č. 3/2018, s. 2-4

Konflikt vlka s hospodářskými zvířaty – dosavadní zkušenosti se zabezpečením stád

Petr Kafka, Hana Heinzelová, Ladislav Pořízek, č. 3/2018, s. 16-19, pro předplatitele

Ludvík Kunc, laureát Ceny Josefa Vavrouška za dlouhodobý přínos za rok 2017

Jiří Beneš, č. 3/2018, s. 36, pro předplatitele

Vyznání

Antonín Kostka, Ivo Dostál, č. 3/2018, s. 46-47, pro předplatitele

Městská divočina v zajetí romantismu

Barbora Bakošová, č. 2/2018, s. 2-4

Cestičky evoluce v betonové džungli

Jaroslav Petr, č. 2/2018, s. 5-6, pro předplatitele

Chvála zpustlé zahrádky potřetí

Jan Lacina, č. 2/2018, s. 20

„Nepotřebuji nic vědět, potřebuji něco cítit“ – S Matějem Lipavským rozmlouvá Petr Čermáček

Matěj Lipavský, Petr Čermáček, č. 2/2018, s. 40-41, pro předplatitele

Monografie o malíři zvěře


Jiří Poláček, č. 1/2011, str. 29

Auerswald, Z.: Malíř zvěře Jiří Židlický. Lesnická práce, Kostelec nad Černými lesy 2010, 192 s.

V říjnu roku 2010 uplynulo šedesát let od smrti Jiřího Židlického (1895-1950), který proslul především jako malíř a kreslíř zvěře, jakož i různých výjevů z přírody. K této příležitosti nakladatelství Lesnická práce vydalo reprezentativní monografii, přibližující jak životní dráhu tohoto tvůrce, tak i jeho rozsáhlé výtvarné dílo. Její autor Zdeněk Auerswald v úvodu právem píše, že tvorba Jiřího Židlického se už dosti vytratila z obecného povědomí a že dnes přírodu zachycují více fotografové než výtvarníci, což se odráží i ve sféře knižní produkce.

Text řečené monografie tvoří - pomineme-li její úvod - devět kapitol. Auerswald nejprve nastiňuje Židlického pestré životní osudy. Rodák z Nového Města na Moravě studoval v Praze na reálce a na ČVUT, vysokoškolské studium však dokončil až v meziválečných letech. Prošel několika frontami první světové války, po ní se vzdělával na soukromé malířské škole, ale také na Vyšším lesnickém ústavu v Zákupech. Od roku 1922 byl lesnickým adjunktem ve fryšavském polesí ve Žďárských vrších. Později pracoval jako úředník, stále více se však věnoval výtvarné tvorbě, v čemž ho podporoval jeho strýc F. X. Harlas, malíř, prozaik a umělecký kritik.

Po nástinu Židlického života se Auerswald soustřeďuje na jeho rozmanité výtvarné aktivity. Charakterizuje jeho kresby a obrazy přírodního světa, založené na poznání mnoha krajin v českých zemích, na Slovensku i Podkarpatské Rusi. Šlo o práce publikované v denním tisku a časopisech, o ilustrace různých odborných spisů (Židlický mimo jiné spolupracoval - podobně jako Zdeněk Burian - s paleontologem Josefem Augustou) a beletristických děl, jejichž autory byli například Jaroslav Hubálek, Josef Prchal, Alois Mikula nebo Jaroslav Marcha, avšak i Zane Grey, J. O. Curwood či Jón Sveinsson. Židlický ilustroval i svoje vlastní texty o přírodě (zaměřoval se hlavně na ornitologii) a knihy (Znamenaný, 1930; Tři horácké pohádky, 1943).

Auerswald neopomíjí ani jeho výtvarné techniky, podává přehled jeho četných výstav a sedmi desítek ilustrovaných titulů. Text doplňuje vzpomínkovou básní zmíněného Jaroslava Hubálka, čtverem dalších vzpomínek a reprodukcemi prací Jiřího Židlického, jež zabírají téměř sto šedesát stran. Je tudíž zřejmé, že monografie Zdeňka Auerswalda je záslužný ediční čin.

Jiří Poláček
literární historik a kritik

csop veronica
facebook
Naším posláním je podpora šetrného vztahu k přírodě, krajině a jejím přírodním i kulturním hodnotám.
ISSN 1213-0699 | ZO ČSOP Veronica | Panská 9, 602 00 Brno | mapa stránek časopisu