Čtení na tyto dny

Česna

Včely snášejí vosk na pečeti
a pohankový med
na dvoje sliby pod přísahou
na ztuhlý úsměv kolem úst

V té dvojí lásce zapřisáhlé
nebeskou modří drnčí na zápěstí sklo

Matku včelstev vynášejí z úlu
česnem - puklinou v pečeti

(Jindřich Zogata
Dým ohnic, 1991) 

 

Doporučujeme ke čtení

Pralesy Zakarpatí

Tomáš Koutecký, č. 4/2018, s. 5-9, pro předplatitele

Příroda Ukrajinských Karpat a její ochrana

Jan Lacina, č. 4/2018, s. 5-11, pro předplatitele

Poloniny a pastevectví

Václav Štěpánek, č. 4/2018, s. 18-21, pro předplatitele

Jak vesnice k městu Brnu přirůstaly

Jan Lacina, č. 4/2018, s. 39

Jak jsem se od strachu ze šelem dostal k jejich mapování

Miroslav Kutal, č. 3/2018, s. 2-4

Konflikt vlka s hospodářskými zvířaty – dosavadní zkušenosti se zabezpečením stád

Petr Kafka, Hana Heinzelová, Ladislav Pořízek, č. 3/2018, s. 16-19, pro předplatitele

Ludvík Kunc, laureát Ceny Josefa Vavrouška za dlouhodobý přínos za rok 2017

Jiří Beneš, č. 3/2018, s. 36, pro předplatitele

Vyznání

Antonín Kostka, Ivo Dostál, č. 3/2018, s. 46-47, pro předplatitele

Monografie o malíři zvěře


Jiří Poláček, č. 1/2011, str. 29

Auerswald, Z.: Malíř zvěře Jiří Židlický. Lesnická práce, Kostelec nad Černými lesy 2010, 192 s.

V říjnu roku 2010 uplynulo šedesát let od smrti Jiřího Židlického (1895-1950), který proslul především jako malíř a kreslíř zvěře, jakož i různých výjevů z přírody. K této příležitosti nakladatelství Lesnická práce vydalo reprezentativní monografii, přibližující jak životní dráhu tohoto tvůrce, tak i jeho rozsáhlé výtvarné dílo. Její autor Zdeněk Auerswald v úvodu právem píše, že tvorba Jiřího Židlického se už dosti vytratila z obecného povědomí a že dnes přírodu zachycují více fotografové než výtvarníci, což se odráží i ve sféře knižní produkce.

Text řečené monografie tvoří - pomineme-li její úvod - devět kapitol. Auerswald nejprve nastiňuje Židlického pestré životní osudy. Rodák z Nového Města na Moravě studoval v Praze na reálce a na ČVUT, vysokoškolské studium však dokončil až v meziválečných letech. Prošel několika frontami první světové války, po ní se vzdělával na soukromé malířské škole, ale také na Vyšším lesnickém ústavu v Zákupech. Od roku 1922 byl lesnickým adjunktem ve fryšavském polesí ve Žďárských vrších. Později pracoval jako úředník, stále více se však věnoval výtvarné tvorbě, v čemž ho podporoval jeho strýc F. X. Harlas, malíř, prozaik a umělecký kritik.

Po nástinu Židlického života se Auerswald soustřeďuje na jeho rozmanité výtvarné aktivity. Charakterizuje jeho kresby a obrazy přírodního světa, založené na poznání mnoha krajin v českých zemích, na Slovensku i Podkarpatské Rusi. Šlo o práce publikované v denním tisku a časopisech, o ilustrace různých odborných spisů (Židlický mimo jiné spolupracoval - podobně jako Zdeněk Burian - s paleontologem Josefem Augustou) a beletristických děl, jejichž autory byli například Jaroslav Hubálek, Josef Prchal, Alois Mikula nebo Jaroslav Marcha, avšak i Zane Grey, J. O. Curwood či Jón Sveinsson. Židlický ilustroval i svoje vlastní texty o přírodě (zaměřoval se hlavně na ornitologii) a knihy (Znamenaný, 1930; Tři horácké pohádky, 1943).

Auerswald neopomíjí ani jeho výtvarné techniky, podává přehled jeho četných výstav a sedmi desítek ilustrovaných titulů. Text doplňuje vzpomínkovou básní zmíněného Jaroslava Hubálka, čtverem dalších vzpomínek a reprodukcemi prací Jiřího Židlického, jež zabírají téměř sto šedesát stran. Je tudíž zřejmé, že monografie Zdeňka Auerswalda je záslužný ediční čin.

Jiří Poláček
literární historik a kritik

csop veronica
facebook
Naším posláním je podpora šetrného vztahu k přírodě, krajině a jejím přírodním i kulturním hodnotám.
ISSN 1213-0699 | ZO ČSOP Veronica | Panská 9, 602 00 Brno | mapa stránek časopisu