Vstup pro předplatitele: |
Říční hrnek
jsme našli
v osikovém břehu
Ptáci z něho pili
ryby z něho pily
Ptáci, laně a filozofové
ale snad nebude hned nejhůř
v důvěřivém kruhu
čistá vodo
mít tě blízko
být ti blízko
by mi pro začátek
stačilo
(Jiřina Salaquardová)
Začátkem tohoto roku napsal Martin Mach do Ekolistu článek Vložky pro ekoložky. Sympatické je, že se tohoto tématu ujal muž. Jedná se o spotřebitelské téma velmi blízké nakupování a výběru dětských plenek, tedy zboží, které je pro maminky až na výjimky nepostradatelné. Se stejnou obvyklostí se setkáme i v případě nákupu a výběru menstruačních vložek. Vše směřuje k ženám, a přesto „vykopl“ muž, tak díky mu za to.
Ačkoliv v ekologické poradně i v osobním životě toto spotřebitelské téma řeším zřídka, nabídka alternativních výrobků jak v obchodech (zpravidla se zdravou výživou, nikoliv drogeriích, jak by se dalo očekávat), tak i na internetu naznačuje, že žena o svých každoměsíčních nezbytnostech mnoho nemluví, ale přemýšlí, vybírá a nakupuje.
Co rozhoduje?
Chceme se hýčkat jako v bavlnce, za pohodlí (ne)šetřit, mít více času, vytvářet méně odpadu, používat materiály šetrné k přírodě a být in? Podle čeho se rozhodujeme? Potřebujeme se cítit bezpečně, čisťounce, zdravě? Na otázky nám mohou odpovědět reklamní letáčky a televizní spoty. My jsme se však rozhodly zeptat se „ekoložek“. Sestavily jsme dotazník, který nám posloužil ke kvalitativnímu výzkumu. Elektronická verze dotazníku se brzičko vymkla z okruhu ekoložek a vyplněné odpovědi nám přicházely i z míst, která nejsou baštami uvědomělého spotřebitelství. Původní obavy z překračování intimity se ukázaly jako mylné. Ženy si chtějí povídat, přemýšlet a vybírat.
A co jsme zjistily?
Dotazníky se nám vrátily od 30 žen, z toho 12 z nich má děti. Tři z nich používají látkové vložky, jedna pohárek a ostatní jednorázové vložky. Více než polovina oslovených používá tampony, jedna specifikovala tampony z biobavlny. Jedenáct žen pratelné vložky zná, ale nepoužívá, 13 žen tuto možnost nezná. Jedna z maminek používá kompostovatelné dětské plenky, 8 maminek plenky bavlněné.
Devět žen, které používají vložky jednorázové, je chtějí přestat používat nebo je kombinovat s pratelnými vložkami, 10 žen o změně ještě neuvažovalo, 7 žen by si látkové vložky podle návodu ušilo.
Nejméně ženy uvažují při nákupu o obalu výrobku a výrobci. Za rozhodující považují ženy savost, přilnavost ke spodnímu prádlu, materiál, tloušťku, viditelnost a křidélka. Cena přichází na řadu až po těchto vlastnostech. Největšími překážkami při rozhodování, zda látkové vložky začít využívat, uvedly ženy tyto:
Hromada odpadu
Na výrobu vložek a tamponů se používá papír, buničina, bavlna, ale také umělé hmoty a chemické látky v podobě parfémů a gelujících látek a bělidel (to je informace nejen pro 75 % dotázaných žen, které složení neznaly nebo jen tušily). Obaly jsou zpravidla plastové. Použité vložky a tampony končí ve směsném odpadu. Nedají se recyklovat, prostě se použijí, vyhodí a pořídí nové. 80 % dotázaných uvedlo, že mají cyklus 11-13 do roka. Předpokládejme, že tedy 12× spotřebujeme během 5-8 dní trvání cyklu 18 kusů vložek. Vyjde nám hromádka 216 kousků vložek na jednu ženu ročně (2,16 kg odpadu). V Česku ke konci roku 2005 bylo 3 170 860 žen ve věku 12-55 let včetně. Teoreticky pak Češky vloni vyprodukovaly 6 849 058 kg komunálního odpadu.
Máme na výběr?
Hana Chalupská, Jana Jerglová a ROSA