Čtení na tyto dny

Předjaří

krajina strmí tichem snu
bílá a hnědá a zurčení
červenohnědé siluety nahých strážců zimy
jež neuhlídali
a ze studně studu krčí rameny

tak téměř bez pohybu hyne epocha

krom poškubaných cárů kdesi pod nebem
se tichem nese
už jen kovově černý rozsudek havrana
ukládající toliko
co sněhy odkryly ztrápeno
budiž do třikráte sedmi dnů
potaženo zelení
proti čemuž
není odvolání

(Miroslav Sedláček) 

 

Kult vody


Hana Dvořáková, č. 1/2009, str. 15

Tu prý dívce v půlnoci … souzený se zjeví hoch ve hladině vodní.
K. J. Erben

Jedním z témat povinné školní četby - noční můry četných generací - bylo básnické dílo K. J. Erbena. V jeho baladě Štědrý den spěchají dvě dívky k vodě, která je o svatvečeru nadána věšteckou mocí, aby z její hladiny vyčetly svůj další osud. Národní bard sledoval umělecké cíle, ale ve druhém plánu zachytil existenci kultu vody par excellence. Obdobných příkladů, jak z okruhu tzv. vysoké kultury, tak z prostředí venkovského, je nespočet.

Po tisíciletí žije člověk v úzkém kontaktu s přírodou, která jeho život podmiňuje. Tyto vztahy vykrystalizovaly do představ o kosmu a živlech a následně se staly předmětem široké škály kultů. V základu mnohých pak stojí voda jako primární element předpokladu vzniku života. Již první okamžiky lidského života jsou spojeny s poporodní obřadní koupelí, jejíž voda byla vylévána ke kořenům stromu a dle jeho dalšího vývoje bylo usuzováno na délku a kvalitu života dotyčného. Stejně tak konec lidské pouti završilo rituální omytí zemřelého.

V lidové víře a v obyčejích přetrvaly rozličné projevy vztahující se k vodě, a odrážejí tak mnohovrstevnatý komplex představ, obřadních a magických úkonů, z nichž některé mají původ v dávném pohanství. Katolická církev s těmito přežitky dlouho bojovala. Svědectví podávají četné synodální řády a zápovědi, z nichž lze vyčíst, že kněží s těmito přežitky bojovali ještě i ve středověku. V zákazech jsou vedle stromů a kamenů pravidelně jmenovány prameny a potoky, kde lid obětuje, pojídá při nich žertvy, rozsvěcuje světla, věští z vodní hladiny, hází do vody chléb, mince apod.

Známá Kosmova kronika cituje staročeské zápovědi, které vyhlašují lidové obřady a oběti u pramenů za ohavné pohanství. Ve 12. století proti stejným pověrám brojí Homiliář opatovický a přísně zapovídá zvířecí oběti u pramenů a řek. Dokladem pevného zakotvení povědomí o magické síle vody je skutečnost, že část těchto pohanských úkonů byla překryta a adaptována křesťanským prostředím. Např.: Předkřesťanské rituální oběti vodě byly nahrazeny vhazováním jablek, vánoček do studní na církví posvěcený svátek - Štědrý den. Voda posvěcená v kostele o velikonočním týdnu byla nadána magickou mocí - výkrop domu nebo stáje takovou vodou měl zabránit přístupu škodlivých sil, a kropenky tak patřily k neodmyslitelné části venkovského interiéru.

Samostatnou kapitolu představují vody a místa nadané nadpřirozenou mocí, tj. poutní místa, kde pramen "zázračné" vody tvoří nezbytnou výbavu většiny poutních areálů. Zjevení nadpřirozené bytosti bylo doprovázeno vytrysknutím pramene, jehož domnělé, ale i skutečné léčivé účinky následně přivodily prosperitu dotyčného místa.

Vrchol synkreze, tj. překrytí předkřesťanských praktik "novou" vírou tvoří zakomponování pramene přímo do interiéru poutního kostela/kaple. Nedaleko Brna ve Zdravé vodě v Silničné u Žarošic pramen vyvěrá pod oltářem poutní kaple, posvátná moc pramene je tak legitimizována a umocněna oltářní menzou. "Zázračnou" vodu si poutníci odnášeli do svých domovů a používali ji v humánní i veterinární medicíně. Bylo by omylem domnívat se, že pověrečné praktiky byly vlastní jen nevzdělanému venkovskému lidu. Zpovědník ženských příslušnic habsburského dvora doprovázel dámy k Amorově studni v zahradě zámku Schönbrunn, aby pitím její vody podpořily plodnost.

Tyto praktiky nebyly jen znakem tmářství předchozích dob, ale přetrvávají dodnes. Pro "zázračnou" vodu z poutního místa na Turzovce na moravsko-slovenském pomezí jezdili poutníci z obou stran zemské hranice od doby zdejšího zázraku, tj. od 50. let 20. století, a jejího odnášení v kanystrech jsme svědky i dnes. Změnil se jen obal - místo tradičních lahvic, často s vyobrazením zázračné madony, se voda nabírá do kanystrů nebo PET lahví.

S přežitky kultu vody jsme ostatně konfrontováni i dnes. Velikonoční polévání děvčat vodou představuje redukci jarního omývání, kdy voda má odplavit nečistotu zimy. Nic na tom nemění fakt, že voda je nahrazována postříkáním kolínskou vodou nebo parfémem a že žádný z aktérů si není vědom magického základu tohoto chování. Jednání člověka třetího tisíciletí tak pokračuje v dávných tradicích.


PhDr. Hana Dvořáková je vedoucí Etnografického ústavu Moravského zemského muzea v Brně.

csop veronica
facebook
Naším posláním je podpora šetrného vztahu k přírodě, krajině a jejím přírodním i kulturním hodnotám.
ISSN 1213-0699 | ZO ČSOP Veronica | Panská 9, 602 00 Brno | mapa stránek časopisu